The Tourism Potential in the territory of the Vysočina Region with a link to the Jindřichův Hradec – Obrataň narrow-gauge railway
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71226401%3A_____%2F22%3AN0100685" target="_blank" >RIV/71226401:_____/22:N0100685 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Potenciál cestovního ruchu v území Kraje Vysočina s vazbou na úzkokolejnou trať Jindřichův Hradec – Obrataň
Original language description
Tato studie pro Vysočina Tourism, p. o. popisuje a hodnotí potenciál pro rozvoj cestovního ruchu v území Kraje Vysočina s vazbou na jednokolejnou úzkorozchodnou železniční trať č. 228 Jindřichův Hradec - Obrataň. V Kraji Vysočina vede úzkokolejka administrativním okresem Pelhřimov, územím SO ORP Pacov a SO ORP Pelhřimov. V tomto území byly podrobně charakterizovány jednotlivé druhy potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu. Ačkoli je západní část Kraje Vysočina charakteristická malebnou, převážně venkovskou krajinou s příznivými předpoklady pro cestovní ruch, nemůže konkurovat horským a podhorským oblastem, které jsou pro návštěvníky atraktivnější. Zkoumaná oblast také postrádá výrazné turistické atraktivity nadregionálního významu (např. národní parky, nebo památky UNESCO). Přesto má i toto území návštěvníkům mnohé co nabídnout. Ve zkoumaném území není v blízkosti úzkokolejky příliš široká nabídka ubytovacích ani jiných služeb cestovního ruchu. Přímo v zájmovém území se nachází jediné turistické informační centrum, a to v Kamenici nad Lipou. Z hlediska dopravní obslužnosti je pro území nejdůležitější silniční doprava, pro Obrataň pak také železniční trať č. 224 Tábor - Obrataň - Pelhřimov - Horní Cerekev. Za nejvýznamnější akci nadregionálního významu pořádanou přímo v zájmovém území je považován festival pro rodiny s dětmi Hračkobraní, který se o prázdninách koná v Kamenici nad Lipou. V krátké dojezdové vzdálenosti od úzkokolejky jsou také města Pacov a Pelhřimov, která nabídku turisticky atraktivních akcí nadregionálního významu výrazně rozšiřují. V zájmové oblasti dlouhodobě chyběla instituce, která by zastřešovala rozvoj cestovního ruchu napříč celým územím a věnovala se tvorbě a naplňování společné marketingové strategie, propagaci a koordinaci činností v oblasti cestovního ruchu. Tuto funkci by nyní měla plnit organizace destinačního managementu Vysočina West, která byla založena v listopadu 2021. Zkoumaná železniční úzkorozchodná trať v Kraji Vysočina má veliký, ale dosud nedostatečně využitý turistický potenciál. Jedná se jednoznačně o nejvýznamnější technickou památku širokého okolí, která nejen sama láká návštěvníky do území, ale může pomoci propojit nabídku pro návštěvníky mezi jihočeskou oblastí Česká Kanada a západní částí Kraje Vysočina. Jindřichohradecká úzkokolejka se za rok 2021 umístila na devátém místě ze všech atraktivit jihočeského regionu (CzechTourism, 2022f). Úzkokolejka je ale na území jižních Čech dlouhodobě aktivně propagována různými subjekty a existuje o ní obecně povědomí, což vede k tomu, že návštěvníci plánující své cesty do regionu s jejím využitím předem počítají. V Kraji Vysočina je naopak velice nízké povědomí o tom, že Jindřichohradecká úzkokolejka vede i tímto regionem. Této skutečnosti odpovídá i turistická návštěvnost dráhy na území Vysočiny. Pozitivní je, že se spolupráce v oblasti cestovního ruchu v území rozvíjí a úzkokolejka začíná být více využívána. V současné době se jako nejdůležitější pro efektivnější využití potenciálu území pro cestovní ruch ve vazbě na úzkokolejku jeví potřeba zviditelnit existenci této technické památky v Kraji Vysočina. Samozřejmě, že neméně důležitá je i kvalita všech poskytovaných služeb. Větší využití úzkokolejky by mělo souviset s vytvořením nabídky produktů cestovního ruchu destinace Vysočina West kombinující možnost romantické jízdy motorovými nebo parními vlaky malebnou krajinou s výletem v blízkosti některé ze zastávek. Minimálně některé z těchto produktů by měly být celoroční. Nabídka by měla cílit především na rodiny s dětmi a dále na možnosti aktivního pobytu v regionu (pěší turistika, cykloturistika, účast na akcích různého typu). Protože ubytovací kapacity ve zkoumané oblasti jsou zatím poměrně omezené, z počátku by se mělo při tvorbě turistických produktů cílit na podporu příměstského cestovního ruchu a přitáhnout především návštěvníky z blízkého okolí. Úzkokolejka má však svou unikátností předpoklady oslovit i návštěvníky mimo území Kraje Vysočina. Jízdní řád by měl nabízet jak pravidelné spoje, tak umožnit realizaci jednorázových akcí. Tyto akce se mohou konat v průběhu celého roku, u návštěvníků jsou oblíbené např. silvestrovské parní jízdy. Na speciálních jízdách by měl být součástí vlakové soupravy i vůz s občerstvením. Na všech typech pravidelných spojů úzkorozchodné dráhy by měla být umožněna přeprava jízdních kol. Četnost spojů jízdního řádu výrazně omezuje skutečnost, že železniční trať je pouze jednokolejná. Při tvorbě jízdního řádu je nutná spolupráce jak s provozovatelem trati, tak s Jihočeským krajem. Důležité je provázat jízdy mezi oběma úseky úzkokolejky (Nová Bystřice - Jindřichův Hradec a Jindřichův Hradec - Obrataň). Jednotlivé spoje by také v Obratani měly navazovat na spoje klasické železnice na trati č. 224 Tábor - Obrataň - Pelhřimov - Horní Cerekev a současně by měly být provázány i s autobusovými jízdními řády minimálně v hlavních centrech zkoumaného území (Kamenice nad Lipou, Černovice, Obrataň). Minimálně přes hlavní letní sezonu (červenec - srpen) by spoje měly být provozovány každý den, ideálně od cca 8 hodin ráno do 20 hodin. V období začátku a konce turistické sezony (duben - červen + září - říjen), by pravidelné spoje měly jezdit minimálně o víkendech a svátcích, např. od cca 9 hodin ráno do 18 hodin. Turisticky nejatraktivnější jsou parní jízdy, a proto i ty by měly mít pravidelný jízdní řád (minimálně během července - srpna). Ve studii jsou pro možné zvýšení využití potenciálu úzkokolejky pro rozvoj cestovního ruchu v území navrženy modelové trasy pro návštěvníky - pěší a cykloturistické (viz kapitola 4.3). Tyto trasy jsou koncipovány tak, aby byly celoročně přístupné, ale jejich realizace závisí na jízdním řádu úzkorozchodné železnice i dostupnosti kvalitního ubytování a stravování.
Czech name
Potenciál cestovního ruchu v území Kraje Vysočina s vazbou na úzkokolejnou trať Jindřichův Hradec – Obrataň
Czech description
Tato studie pro Vysočina Tourism, p. o. popisuje a hodnotí potenciál pro rozvoj cestovního ruchu v území Kraje Vysočina s vazbou na jednokolejnou úzkorozchodnou železniční trať č. 228 Jindřichův Hradec - Obrataň. V Kraji Vysočina vede úzkokolejka administrativním okresem Pelhřimov, územím SO ORP Pacov a SO ORP Pelhřimov. V tomto území byly podrobně charakterizovány jednotlivé druhy potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu. Ačkoli je západní část Kraje Vysočina charakteristická malebnou, převážně venkovskou krajinou s příznivými předpoklady pro cestovní ruch, nemůže konkurovat horským a podhorským oblastem, které jsou pro návštěvníky atraktivnější. Zkoumaná oblast také postrádá výrazné turistické atraktivity nadregionálního významu (např. národní parky, nebo památky UNESCO). Přesto má i toto území návštěvníkům mnohé co nabídnout. Ve zkoumaném území není v blízkosti úzkokolejky příliš široká nabídka ubytovacích ani jiných služeb cestovního ruchu. Přímo v zájmovém území se nachází jediné turistické informační centrum, a to v Kamenici nad Lipou. Z hlediska dopravní obslužnosti je pro území nejdůležitější silniční doprava, pro Obrataň pak také železniční trať č. 224 Tábor - Obrataň - Pelhřimov - Horní Cerekev. Za nejvýznamnější akci nadregionálního významu pořádanou přímo v zájmovém území je považován festival pro rodiny s dětmi Hračkobraní, který se o prázdninách koná v Kamenici nad Lipou. V krátké dojezdové vzdálenosti od úzkokolejky jsou také města Pacov a Pelhřimov, která nabídku turisticky atraktivních akcí nadregionálního významu výrazně rozšiřují. V zájmové oblasti dlouhodobě chyběla instituce, která by zastřešovala rozvoj cestovního ruchu napříč celým územím a věnovala se tvorbě a naplňování společné marketingové strategie, propagaci a koordinaci činností v oblasti cestovního ruchu. Tuto funkci by nyní měla plnit organizace destinačního managementu Vysočina West, která byla založena v listopadu 2021. Zkoumaná železniční úzkorozchodná trať v Kraji Vysočina má veliký, ale dosud nedostatečně využitý turistický potenciál. Jedná se jednoznačně o nejvýznamnější technickou památku širokého okolí, která nejen sama láká návštěvníky do území, ale může pomoci propojit nabídku pro návštěvníky mezi jihočeskou oblastí Česká Kanada a západní částí Kraje Vysočina. Jindřichohradecká úzkokolejka se za rok 2021 umístila na devátém místě ze všech atraktivit jihočeského regionu (CzechTourism, 2022f). Úzkokolejka je ale na území jižních Čech dlouhodobě aktivně propagována různými subjekty a existuje o ní obecně povědomí, což vede k tomu, že návštěvníci plánující své cesty do regionu s jejím využitím předem počítají. V Kraji Vysočina je naopak velice nízké povědomí o tom, že Jindřichohradecká úzkokolejka vede i tímto regionem. Této skutečnosti odpovídá i turistická návštěvnost dráhy na území Vysočiny. Pozitivní je, že se spolupráce v oblasti cestovního ruchu v území rozvíjí a úzkokolejka začíná být více využívána. V současné době se jako nejdůležitější pro efektivnější využití potenciálu území pro cestovní ruch ve vazbě na úzkokolejku jeví potřeba zviditelnit existenci této technické památky v Kraji Vysočina. Samozřejmě, že neméně důležitá je i kvalita všech poskytovaných služeb. Větší využití úzkokolejky by mělo souviset s vytvořením nabídky produktů cestovního ruchu destinace Vysočina West kombinující možnost romantické jízdy motorovými nebo parními vlaky malebnou krajinou s výletem v blízkosti některé ze zastávek. Minimálně některé z těchto produktů by měly být celoroční. Nabídka by měla cílit především na rodiny s dětmi a dále na možnosti aktivního pobytu v regionu (pěší turistika, cykloturistika, účast na akcích různého typu). Protože ubytovací kapacity ve zkoumané oblasti jsou zatím poměrně omezené, z počátku by se mělo při tvorbě turistických produktů cílit na podporu příměstského cestovního ruchu a přitáhnout především návštěvníky z blízkého okolí. Úzkokolejka má však svou unikátností předpoklady oslovit i návštěvníky mimo území Kraje Vysočina. Jízdní řád by měl nabízet jak pravidelné spoje, tak umožnit realizaci jednorázových akcí. Tyto akce se mohou konat v průběhu celého roku, u návštěvníků jsou oblíbené např. silvestrovské parní jízdy. Na speciálních jízdách by měl být součástí vlakové soupravy i vůz s občerstvením. Na všech typech pravidelných spojů úzkorozchodné dráhy by měla být umožněna přeprava jízdních kol. Četnost spojů jízdního řádu výrazně omezuje skutečnost, že železniční trať je pouze jednokolejná. Při tvorbě jízdního řádu je nutná spolupráce jak s provozovatelem trati, tak s Jihočeským krajem. Důležité je provázat jízdy mezi oběma úseky úzkokolejky (Nová Bystřice - Jindřichův Hradec a Jindřichův Hradec - Obrataň). Jednotlivé spoje by také v Obratani měly navazovat na spoje klasické železnice na trati č. 224 Tábor - Obrataň - Pelhřimov - Horní Cerekev a současně by měly být provázány i s autobusovými jízdními řády minimálně v hlavních centrech zkoumaného území (Kamenice nad Lipou, Černovice, Obrataň). Minimálně přes hlavní letní sezonu (červenec - srpen) by spoje měly být provozovány každý den, ideálně od cca 8 hodin ráno do 20 hodin. V období začátku a konce turistické sezony (duben - červen + září - říjen), by pravidelné spoje měly jezdit minimálně o víkendech a svátcích, např. od cca 9 hodin ráno do 18 hodin. Turisticky nejatraktivnější jsou parní jízdy, a proto i ty by měly mít pravidelný jízdní řád (minimálně během července - srpna). Ve studii jsou pro možné zvýšení využití potenciálu úzkokolejky pro rozvoj cestovního ruchu v území navrženy modelové trasy pro návštěvníky - pěší a cykloturistické (viz kapitola 4.3). Tyto trasy jsou koncipovány tak, aby byly celoročně přístupné, ale jejich realizace závisí na jízdním řádu úzkorozchodné železnice i dostupnosti kvalitního ubytování a stravování.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50202 - Applied Economics, Econometrics
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
77
Place of publication
Jihlava
Publisher/client name
Vysočina Tourism, p.o.
Version
—