All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Citizen Brych and co.: Movie, television, intellectuals and Communist party of Czechoslovakia

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F13%3A%230000020" target="_blank" >RIV/75112779:_____/13:#0000020 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Občan Brych a spol.: Film, televize, intelektuálové a KSČ

  • Original language description

    Podstatou moderního totalitarismu byla kromě represivních prostředků také pseudonáboženská imaginace, jež byla přitom v zásadě totožná s filmovou propagandou, jinak řečeno, film sloužil komunistům i nacistům jako hlavní nástroj ideologické manipulace. Těmito prostředky měnily totalitní režimy celou společnost, nevyjímaje intelektuály, ke svému obrazu. Intelektuálové přitom samozřejmě také účinkovali jako přesvědčení a ochotní tvůrci filmové propagandy. V 50., resp. 60. letech začne úlohu nejdůležitějšíhlásné trouby komunistické ideologie plnit ještě televize. Jenže zanedlouho zklame režim jeho vlastní ?think tank?, intelektuální elita, která své kritické postoje dá nejzřetelněji najevo prostřednictvím filmu (plejáda mladých dramaturgů, scenáristů a režisérů), ale i v publicistických pořadech ČST. Druhá část studie podává nástin základní typologie filmových a televizních obrazů intelektuála: 1) Intelektuál ? asociál (nepřítel). Odmítá se zapojit do budování nové společnosti, sabotuje h

  • Czech name

    Občan Brych a spol.: Film, televize, intelektuálové a KSČ

  • Czech description

    Podstatou moderního totalitarismu byla kromě represivních prostředků také pseudonáboženská imaginace, jež byla přitom v zásadě totožná s filmovou propagandou, jinak řečeno, film sloužil komunistům i nacistům jako hlavní nástroj ideologické manipulace. Těmito prostředky měnily totalitní režimy celou společnost, nevyjímaje intelektuály, ke svému obrazu. Intelektuálové přitom samozřejmě také účinkovali jako přesvědčení a ochotní tvůrci filmové propagandy. V 50., resp. 60. letech začne úlohu nejdůležitějšíhlásné trouby komunistické ideologie plnit ještě televize. Jenže zanedlouho zklame režim jeho vlastní ?think tank?, intelektuální elita, která své kritické postoje dá nejzřetelněji najevo prostřednictvím filmu (plejáda mladých dramaturgů, scenáristů a režisérů), ale i v publicistických pořadech ČST. Druhá část studie podává nástin základní typologie filmových a televizních obrazů intelektuála: 1) Intelektuál ? asociál (nepřítel). Odmítá se zapojit do budování nové společnosti, sabotuje h

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Komunističtí intelektuálové a proměna jejich vztahu ke KSČ (1945?1989)

  • ISBN

    978-80-87211-93-9

  • Number of pages of the result

    13

  • Pages from-to

    214-226

  • Number of pages of the book

    254

  • Publisher name

    ÚSTR

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter