All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Who looks for ?the border of the construct?: An attempt to define (one) normalisation film

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F14%3A%230000073" target="_blank" >RIV/75112779:_____/14:#0000073 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kdo hledá ?hranici konstruktu?. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu

  • Original language description

    Tuzemským předchůdcem Matrixu (r. Wachowští, 1999) a zástupcem filmové kategorie ?hranice konstruktu?, tedy snímků dějově a myšlenkově stojícími na existenci umělého světa, je zcela nepochybně Kdo hledá zlaté dno (r. J. Menzel, 1974). Účinek filmu (obecně) je podmíněn aktuální společenskou atmosférou, statusem quo. V 70. letech mohl ?politicko-náboženský? budovatelský mýtus a sen, film (náboj), samozřejmě už jen těžko plnit svou původní a hlavní úlohu, tj. propagandistickou (mobilizační) funkci obecnéhovzoru. Pokus o takové ?kazatelské? exemplum podle stalinského mustru (rozkazu) by vedl ? a vskutku vedl ? zase jen k devalvaci (degradaci) totality/univerzality mýtu na spíše individuální, ?profánní? a ?nereálný? (nedej Freud) sen, který zkrátka ?nedosahuje podobné ontologické úrovně?, ne-li na ?pouhou subjektivní fantazii? (což by podle W. Benjamina znamenalo totální sesazení z imaginačního trůnu). Inteligentní režisér, jakým J. Menzel nepochybně byl, tedy je, si tohoto efektu musel bý

  • Czech name

    Kdo hledá ?hranici konstruktu?. Pokus o definici (jednoho) normalizačního filmu

  • Czech description

    Tuzemským předchůdcem Matrixu (r. Wachowští, 1999) a zástupcem filmové kategorie ?hranice konstruktu?, tedy snímků dějově a myšlenkově stojícími na existenci umělého světa, je zcela nepochybně Kdo hledá zlaté dno (r. J. Menzel, 1974). Účinek filmu (obecně) je podmíněn aktuální společenskou atmosférou, statusem quo. V 70. letech mohl ?politicko-náboženský? budovatelský mýtus a sen, film (náboj), samozřejmě už jen těžko plnit svou původní a hlavní úlohu, tj. propagandistickou (mobilizační) funkci obecnéhovzoru. Pokus o takové ?kazatelské? exemplum podle stalinského mustru (rozkazu) by vedl ? a vskutku vedl ? zase jen k devalvaci (degradaci) totality/univerzality mýtu na spíše individuální, ?profánní? a ?nereálný? (nedej Freud) sen, který zkrátka ?nedosahuje podobné ontologické úrovně?, ne-li na ?pouhou subjektivní fantazii? (což by podle W. Benjamina znamenalo totální sesazení z imaginačního trůnu). Inteligentní režisér, jakým J. Menzel nepochybně byl, tedy je, si tohoto efektu musel bý

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Informační boj o Československo / v Československu (1945-1989)

  • ISBN

    978-80-87912-10-2

  • Number of pages of the result

    33

  • Pages from-to

    236-268

  • Number of pages of the book

    287

  • Publisher name

    Ústav pro studium totalitních režimů - Technická univerzita Liberec

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter