The return of (not so) recent history to Czech film after 1989
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F16%3AN0000037" target="_blank" >RIV/75112779:_____/16:N0000037 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989
Original language description
Kapitola naplňuje autorovu definici „filmové medievistiky“, tedy oba aspekty daného fenoménu. Jednak se zabývá filmovými reprezentacemi středověku, resp. „dlouhého středověku“ (J. Le Goff), a jednak medievistiku používá jako metodu, analytický nástroj čili „dešifrovací stroj“, pracující na mytologicko-sémiotickém principu. V prvním případě se kapitola zaměřuje na skromný raný klastr tvořený dvojící „středověkých“ snímků V erbu lvice (r. L. Ráža, 1994) a Řád (r. P. Hvižď, 1994), kterým se téma starších dějin ve filmu na dlouhou dobu odmlčelo, vyčerpalo. Oba snímky se přitom vracely k tvorbě 60. let; inspirovaly se hlavně Vláčilovými historickými filmy (Marketou Lazarovou a Údolím včel). Další klastr charakterizují žánrové experimenty se středověkou látkou: Ať žijí rytíři! (r. K. Janák, 2009; dobrodružný, dětský, resp. rodinný) či Jménem krále (r. P. Nikolaev, 2009; středověká detektivka) atd. V erbu lvice a posléze ještě Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (r. P. Nikolaev, 2013) jsou zástupci přístupu, který by se dal případně označit jako „religiózní realismus“. Specifickou dvojici konečně tvoří dvojice televizních projektů, realizovaných u příležitosti výročí, k uctění památky dvou historických osobností, a sice Jana Husa a Karla IV.: Jan Hus (r. J. Svoboda, 2015) a Hlas pro římského krále (r. V. Křístek, 2016). Druhý (metodologický) aspekt je zastoupen hlavně televizní minisérií Hořící keř (r. A. Holland, 2012), takto vykládané jako exploatace symbolu (archetypu) mučedníka a jako variace na „mýtus o konci světa a jeho obrodě“, tedy na „mýtus o návratu krále“. V české vzpomínkové kultuře hraje přitom „husovský“ mučedník zásadní roli (představa národa se zrcadlí v obraze mučedníka).
Czech name
Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989
Czech description
Kapitola naplňuje autorovu definici „filmové medievistiky“, tedy oba aspekty daného fenoménu. Jednak se zabývá filmovými reprezentacemi středověku, resp. „dlouhého středověku“ (J. Le Goff), a jednak medievistiku používá jako metodu, analytický nástroj čili „dešifrovací stroj“, pracující na mytologicko-sémiotickém principu. V prvním případě se kapitola zaměřuje na skromný raný klastr tvořený dvojící „středověkých“ snímků V erbu lvice (r. L. Ráža, 1994) a Řád (r. P. Hvižď, 1994), kterým se téma starších dějin ve filmu na dlouhou dobu odmlčelo, vyčerpalo. Oba snímky se přitom vracely k tvorbě 60. let; inspirovaly se hlavně Vláčilovými historickými filmy (Marketou Lazarovou a Údolím včel). Další klastr charakterizují žánrové experimenty se středověkou látkou: Ať žijí rytíři! (r. K. Janák, 2009; dobrodružný, dětský, resp. rodinný) či Jménem krále (r. P. Nikolaev, 2009; středověká detektivka) atd. V erbu lvice a posléze ještě Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (r. P. Nikolaev, 2013) jsou zástupci přístupu, který by se dal případně označit jako „religiózní realismus“. Specifickou dvojici konečně tvoří dvojice televizních projektů, realizovaných u příležitosti výročí, k uctění památky dvou historických osobností, a sice Jana Husa a Karla IV.: Jan Hus (r. J. Svoboda, 2015) a Hlas pro římského krále (r. V. Křístek, 2016). Druhý (metodologický) aspekt je zastoupen hlavně televizní minisérií Hořící keř (r. A. Holland, 2012), takto vykládané jako exploatace symbolu (archetypu) mučedníka a jako variace na „mýtus o konci světa a jeho obrodě“, tedy na „mýtus o návratu krále“. V české vzpomínkové kultuře hraje přitom „husovský“ mučedník zásadní roli (představa národa se zrcadlí v obraze mučedníka).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Film a dějiny 6. Postkomunismus (Proměny českého historického filmu po roce 1989)
ISBN
978-80-87912-59-1
Number of pages of the result
23
Pages from-to
170-192
Number of pages of the book
216
Publisher name
Ústav pro studium totalitních režimů
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—