All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The return of (not so) recent history to Czech film after 1989

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F16%3AN0000037" target="_blank" >RIV/75112779:_____/16:N0000037 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989

  • Original language description

    Kapitola naplňuje autorovu definici „filmové medievistiky“, tedy oba aspekty daného fenoménu. Jednak se zabývá filmovými reprezentacemi středověku, resp. „dlouhého středověku“ (J. Le Goff), a jednak medievistiku používá jako metodu, analytický nástroj čili „dešifrovací stroj“, pracující na mytologicko-sémiotickém principu. V prvním případě se kapitola zaměřuje na skromný raný klastr tvořený dvojící „středověkých“ snímků V erbu lvice (r. L. Ráža, 1994) a Řád (r. P. Hvižď, 1994), kterým se téma starších dějin ve filmu na dlouhou dobu odmlčelo, vyčerpalo. Oba snímky se přitom vracely k tvorbě 60. let; inspirovaly se hlavně Vláčilovými historickými filmy (Marketou Lazarovou a Údolím včel). Další klastr charakterizují žánrové experimenty se středověkou látkou: Ať žijí rytíři! (r. K. Janák, 2009; dobrodružný, dětský, resp. rodinný) či Jménem krále (r. P. Nikolaev, 2009; středověká detektivka) atd. V erbu lvice a posléze ještě Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (r. P. Nikolaev, 2013) jsou zástupci přístupu, který by se dal případně označit jako „religiózní realismus“. Specifickou dvojici konečně tvoří dvojice televizních projektů, realizovaných u příležitosti výročí, k uctění památky dvou historických osobností, a sice Jana Husa a Karla IV.: Jan Hus (r. J. Svoboda, 2015) a Hlas pro římského krále (r. V. Křístek, 2016). Druhý (metodologický) aspekt je zastoupen hlavně televizní minisérií Hořící keř (r. A. Holland, 2012), takto vykládané jako exploatace symbolu (archetypu) mučedníka a jako variace na „mýtus o konci světa a jeho obrodě“, tedy na „mýtus o návratu krále“. V české vzpomínkové kultuře hraje přitom „husovský“ mučedník zásadní roli (představa národa se zrcadlí v obraze mučedníka).

  • Czech name

    Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989

  • Czech description

    Kapitola naplňuje autorovu definici „filmové medievistiky“, tedy oba aspekty daného fenoménu. Jednak se zabývá filmovými reprezentacemi středověku, resp. „dlouhého středověku“ (J. Le Goff), a jednak medievistiku používá jako metodu, analytický nástroj čili „dešifrovací stroj“, pracující na mytologicko-sémiotickém principu. V prvním případě se kapitola zaměřuje na skromný raný klastr tvořený dvojící „středověkých“ snímků V erbu lvice (r. L. Ráža, 1994) a Řád (r. P. Hvižď, 1994), kterým se téma starších dějin ve filmu na dlouhou dobu odmlčelo, vyčerpalo. Oba snímky se přitom vracely k tvorbě 60. let; inspirovaly se hlavně Vláčilovými historickými filmy (Marketou Lazarovou a Údolím včel). Další klastr charakterizují žánrové experimenty se středověkou látkou: Ať žijí rytíři! (r. K. Janák, 2009; dobrodružný, dětský, resp. rodinný) či Jménem krále (r. P. Nikolaev, 2009; středověká detektivka) atd. V erbu lvice a posléze ještě Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (r. P. Nikolaev, 2013) jsou zástupci přístupu, který by se dal případně označit jako „religiózní realismus“. Specifickou dvojici konečně tvoří dvojice televizních projektů, realizovaných u příležitosti výročí, k uctění památky dvou historických osobností, a sice Jana Husa a Karla IV.: Jan Hus (r. J. Svoboda, 2015) a Hlas pro římského krále (r. V. Křístek, 2016). Druhý (metodologický) aspekt je zastoupen hlavně televizní minisérií Hořící keř (r. A. Holland, 2012), takto vykládané jako exploatace symbolu (archetypu) mučedníka a jako variace na „mýtus o konci světa a jeho obrodě“, tedy na „mýtus o návratu krále“. V české vzpomínkové kultuře hraje přitom „husovský“ mučedník zásadní roli (představa národa se zrcadlí v obraze mučedníka).

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Film a dějiny 6. Postkomunismus (Proměny českého historického filmu po roce 1989)

  • ISBN

    978-80-87912-59-1

  • Number of pages of the result

    23

  • Pages from-to

    170-192

  • Number of pages of the book

    216

  • Publisher name

    Ústav pro studium totalitních režimů

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter