All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Values and judgments in history

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F18%3A00004943" target="_blank" >RIV/75112779:_____/18:00004943 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hodnoty a hodnocení v dějepise

  • Original language description

    Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.

  • Czech name

    Hodnoty a hodnocení v dějepise

  • Czech description

    Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Innovation in History Education: The Development of Digital Application for Work with Primary Sources</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historie — Otázky — Problémy

  • ISSN

    1804-1132

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    9

  • Issue of the periodical within the volume

    2/2017

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    57-71

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database