Values and judgments in history
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F18%3A00004943" target="_blank" >RIV/75112779:_____/18:00004943 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hodnoty a hodnocení v dějepise
Original language description
Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.
Czech name
Hodnoty a hodnocení v dějepise
Czech description
Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Innovation in History Education: The Development of Digital Application for Work with Primary Sources</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historie — Otázky — Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2/2017
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
57-71
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—