Individual and contextual predictors of policy instruments attitudes
Project goals
This project deals with an empirical analysis of the factors influencing attitudes toward government policies (‘policy attitudes’). The goal of the project is to test the hypothesis that policy attitudes are influenced not only by the nature of the problem itself, but also by preference for a particular type of policy instrument (Béland and Howlett 2016). This “instrumental” hypothesis assumes that instrument preferences are predictable, and are influenced by both individual factors and the context in which people operate. The main source of data will be a representative survey of university students from various disciplines (N=3000), realized in the second year of the project. Differences in policy attitudes among students from different disciplines and in different years of study will be analysed to test whether those differences are better predicted by individual factors or by the context (discipline studied). This will be the first complex survey of the policy attitudes of Czech students, as well as the first large-scale survey that empirically tests the instrumental hypothesis.
Keywords
attitudespublic opinionpolicy designpolicy instrumentshigher education
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 23 (SGA0201900001)
Main participants
Univerzita Karlova / Fakulta sociálních věd
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
19-02986S
Alternative language
Project name in Czech
Individuální a kontextuální prediktory postojů k nástrojům veřejných politik
Annotation in Czech
Projekt se zabývá empirickou analýzou faktorů ovlivňujících postoje k řešení společenských problémů. Cílem projektu je otestovat platnost hypotézy, že postoj lidí k řešení společenských problémů není dán pouze povahou problému samotného, ale také jejich osobní preferencí k určitému typu nástroje (Béland a Howlett 2016). Tato "instrumentální hypotéza" předpokládá, že preference nástrojů mají stabilnější povahu a jsou ovlivněny osobnostními vlastnostmi a kontextem, ve kterém se lidé pohybují. Hlavním zdrojem dat bude reprezentativní kvantitativní šetření studentů různých typů vysokých škol (N = 3000), realizované ve druhém roce projektu. Budou analyzovány rozdíly v postojích studentů různých oborů a různých ročníků s cílem zjistit, zda a v čem se postoje studentů různých oborů (ekonomie, právo atd.) liší a zda jsou tyto rozdíly způsobeny spíše osobnostními faktory při vstupu na vysokou školu nebo kontextem (studovaným oborem). Jde o první komplexní výzkum postojů studentů v České republice a zároveň také první výzkum, který empiricky testuje platnost instrumentální hypotézy.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The overall goals of the project were realized. The achieved results contribute to the expansion of knowledge. The publications' outputs were relevant. Young researchers were involved in the project. Financial resources were spent purposefully.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2019
Realization period - end
Jun 30, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-GA0-GA-U
Data delivery date
Jun 26, 2023
Finance
Total approved costs
4,869 thou. CZK
Public financial support
4,869 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
4 869 CZK thou.
Public support
4 869 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Sociology
Solution period
01. 01. 2019 - 30. 06. 2022