All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The link between mainstream and shadow education: the case of Czech lower-secondary schools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 22 (SGA0201800001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    18-00939S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Souvislosti mezi školním a stínovým vzděláváním: případ českých nižších sekundárních škol

  • Annotation in Czech

    Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Podoby či míru využívání stínového vzdělávání přitom ovlivňuje množství faktorů souvisejících se žákem, rodinou, školou, vzdělávacím systémem či společenskými vlivy. V odborné literatuře dosud málo prozkoumané jsou faktory související se školou, tedy například (vnímanou) kvalitou školní výuky, mírou podpory poskytované neprospívajícím žákům, schopností školy rozvíjet nadané žáky apod. Předchozí výzkumy tohoto fenoménu v České republice rovněž prokázaly vysokou míru zapojení učitelů základních a středních škol při poskytování placeného doučování, což v některých situacích může přinášet různé etické problémy. Empirický výzkum se proto zaměří na roli školy a učitelů při vytváření (či naopak snižování) nabídky a poptávky po soukromém doučování ze strany žáků nižších sekundárních škol.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

    50401 - Sociology

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AM - Pedagogy and education<br>AO - Sociology, demography

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2018

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

  • Latest support payment

    Mar 25, 2020

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP22-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Feb 22, 2022

Finance

  • Total approved costs

    2,082 thou. CZK

  • Public financial support

    2,082 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK