The link between mainstream and shadow education: the case of Czech lower-secondary schools
Project goals
Shadow education is the term used to describe various forms of fee-based private supplementary tutoring in academic subjects and the intensity of its research in the world has risen due to serious implications it may have in various contexts for pupils, education system or the equal access to education. The features or scale of shadow education is influenced by many factors related to the pupil, family, school, education system or the society as a whole. In the scholarly literature, the least explored are the school-realted factors, e.g., the quality of instruction, the level of support to low achievers, the capability to develop gifted pupils etc. Previous research of the phenomenon in the Czech Republic also showed a high participation of schoolteachers in provision of paid private tutoring, which may in some situation bring various ethical problems. Empirical research will focus on the role of school and teachers in creating (or mitigating) the supply and the demand for private supplementary tutoring among lower-secondary pupils.
Keywords
shadow educationprivate supplementary tutoringschool qualityschoolteachersequity
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
18-00939S
Alternative language
Project name in Czech
Souvislosti mezi školním a stínovým vzděláváním: případ českých nižších sekundárních škol
Annotation in Czech
Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Podoby či míru využívání stínového vzdělávání přitom ovlivňuje množství faktorů souvisejících se žákem, rodinou, školou, vzdělávacím systémem či společenskými vlivy. V odborné literatuře dosud málo prozkoumané jsou faktory související se školou, tedy například (vnímanou) kvalitou školní výuky, mírou podpory poskytované neprospívajícím žákům, schopností školy rozvíjet nadané žáky apod. Předchozí výzkumy tohoto fenoménu v České republice rovněž prokázaly vysokou míru zapojení učitelů základních a středních škol při poskytování placeného doučování, což v některých situacích může přinášet různé etické problémy. Empirický výzkum se proto zaměří na roli školy a učitelů při vytváření (či naopak snižování) nabídky a poptávky po soukromém doučování ze strany žáků nižších sekundárních škol.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
—
Latest support payment
Mar 25, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP22-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 22, 2022
Finance
Total approved costs
2,082 thou. CZK
Public financial support
2,082 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
2 082 CZK thou.
Public support
2 082 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2018 - 31. 12. 2022