All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Unequal schools–unequal chances: Discovering relationship between teacher quality, school climate, student achievement and students’ social background

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-11-1556

Alternative language

  • Project name in Czech

    Nerovné podmínky škol – nerovné šance žáků: Zkoumání vztahu mezi kvalitou učitelů, klimatem školy, výsledky žáků a jejich sociálním původem

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je popsat míru (ne)rovnosti podmínek vzdělávání a (ne)rovnosti výsledků žáků v českých školách, a to s důrazem na rozdíly mezi jednotlivými typy škol (ZŠ, ZŠ výběrová, VG) a s důrazem na školy, které navštěvují ve větší míře žáci z méně podnětného rodinného zázemí. V analýzách se zaměříme především na nerovnosti ve kvalitě učitelů a ve školním klimatu. Výzkum navazuje na dva autorovy předchozí výzkumy vnímání spravedlivosti ve škole žáky, které byly součástí mezinárodních šetření (International Equity in Education Surveys). V první fázi výzkumu doplníme zjištění z dotazníkových šetření o kvalitativní pohled na spravedlivost ve škole očima žáků a učitelů (hloubkové rozhovory a focus groups se žáky a učiteli). Ve druhém roce řešení zadáme v ZŠ zapojených do výzkumu PISA učitelské dotazníky, které se zaměří na zjišťování kvality učitelských sborů. S využitím dat o výsledcích žáků ve výzkumu PISA (testování žáků ve čtenářské gramotnosti, matematice a přírodovědné gramotnosti) pak budeme modelovat, jaký má kvalita učitelských sborů  a školní klima vliv na výsledky žáků.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project brings interesting and original knowledge of the theme in focus. Research procedures and dealing with the budget meet the needs of the project. Number of outputs is significantly higher than originally planned (total number of outputs was lowered during assessment of the final report last year, though.) Planned monographs were not published yet.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2011

  • Realization period - end

    Apr 7, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    2,574 thou. CZK

  • Public financial support

    2,574 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK