All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Students' feeling of being treated with justice at school among 14-year-old students and teachers' criteria of justice

Public support

  • Provider

    Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Programme

    The research grant projects for juniors

  • Call for proposals

    Juniorské badatelské grantové projekty 3 (SAV02005-J)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Percepce spravedlivosti vzdělávacího systému u žáků 8. ročníku povinné školní docházky a kritéria spravedlivosti jejich učitelů

  • Annotation in Czech

    Česká republika patří v mezinárodním srovnání OECD (dle výzkumu PISA) mezi země s nejsilnější závislostí vzdělávacích výsledků žáků na sociálně-ekonomickém statusu jejich rodiny. Hlavní příčinou této závislosti je raná selekce žáků do výběrových škol, která přispívá k mezigenerační reprodukci vzdělanostních nerovností. Hlavním cílem projektu je zjistit, jak 14-letí žáci a jejich učitelé hodnotí spravedlivost vzdělávacího systému obecně i míru spravedlivosti v přístupu učitelů k různým skupinám žáků. K výzkumu bude použit "Evropský dotazník zjišťující postoje ke spravedlivosti ve školách" pro žáky a pro jejich učitele. Výzkumný vzorek 1000 žáků a 300 učitelů a použití stejné metodologie umožňuje srovnání výsledků s šetřením provedeným v pěti členských státech EU (Belgie, Francie, Velká Británie, Španělsko, Itálie).

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The outcome of the research is represented by the analysis of international data about students and teachers perception of justice obtained through the project. The results were published in 4 publications and presented at 3 conferences(CAPV,APERA,ECER)

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Jan 1, 2006

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP07-AV0-KJ-U/02:2

  • Data delivery date

    Apr 3, 2009

Finance

  • Total approved costs

    482 thou. CZK

  • Public financial support

    482 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK