All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On the road to inclusion of Ukrainian refugees in the environment of Czech Lower-Secondary schools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

  • Call for proposals

    SGA0202500003

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    25-16030M

Alternative language

  • Project name in Czech

    Na cestě k inkluzi aneb ukrajinští uprchlíci v prostoru českých základních škol

  • Annotation in Czech

    Od vypuknutí rusko-ukrajinské války v roce 2022 došlo k výraznému nárůstu počtu ukrajinských žáků na českých školách, přičemž jejich podíl dosáhl 3,7 % všech žáků. Ukrajinští žáci představují nejpočetnější skupinu cizinců ve školách. Výzkum je zaměřen na zkoumání inkluzivních tendencí českých škol vůči ukrajinským žákům uprchlíkům prostřednictvím analýzy současných snah a potřeb všech klíčových aktérů ve vzdělávacím procesu (žáků, učitelů, rodičů a dalších aktérů škol). Hlavním cílem výzkumu je poskytnout poznatky, které mohou přispět k vylepšení vzdělávacích podmínek pro ukrajinské žáky uprchlíky ve školách a podpořit rozvoj inkluzivního vzdělávacího prostředí na českých základních školách. Metodologie projektu zahrnuje provedení více případové studie rozšířené o dotazníkové šetření s náhodným souborem v Jihomoravském kraji. Výzkum bude realizován pomocí následujících metod: focus groups, dotazníkové šetření, polostrukturované rozhovory, pozorování a kvaziexperiment ve školách. Hlavním výstupem projektu bude pět odborných článků (2 Jimp, 3 Jsc).

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AM - Pedagogy and education

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2025

  • Realization period - end

    Dec 31, 2029

  • Project status

    Z - Beginning multi-year project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GM-R

  • Data delivery date

    Mar 1, 2025

Finance

  • Total approved costs

    13,979 thou. CZK

  • Public financial support

    13,979 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK