All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Parental demand for shadow education: Contexts, processes, determinants and outcomes

Project goals

Shadow education is the term used to describe various forms of fee-based private supplementary tutoring in academic subjects. The intensity of research on this topic is on the rise around the world due to the serious implications it has for pupils, education systems and equal access to education. Previous international research has paid only marginal attention to parents so far, even though they are considered to be the main decision-makers of private tutoring use. It is relatively uncharted though, how do parents make specific decisions about private tutoring. The proposed research project will thus focus on reducing this gap by examining parents’ demand for private tutoring for their children. Qualitative empirical research will draw on the design of grounded theory to investigate the decision-making process of parents of secondary school students regarding the use of different types of private tutoring. It will examine the influence of contexts and intervening factors on this decision-making and its consequences.

Keywords

shadow educationparentsdemandgrounded theory

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202200004

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    22-01308S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Poptávka rodičů po stínovém vzdělávání: kontexty, procesy, determinanty a konsekvence

  • Annotation in Czech

    Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Předchozí mezinárodní výzkumy dosud věnovaly málo pozornosti rodičům, kteří jsou považováni za hlavního aktéra, který o (ne)využití soukromého doučování rozhoduje. Přesto není příliš probádáno, jak a podle čeho se rodiče při rozhodování o soukromém doučování rozhodují. Výzkum se proto zaměří na vyplnění této mezery zkoumáním poptávky rodičů po soukromém doučování pro jejich děti. Ve kvalitativním empirickém výzkumu bude využit design zakotvené teorie ke zkoumání rozhodovacího procesu rodičů žáků sekundárních škol o (ne)využití různých druhů či typů soukromého doučování, vlivu kontextu a intervenujících faktorů na toto rozhodování a důsledků, které toto rozhodování přináší. Zvláštní pozornost bude věnována institucionálním aspektům školního vzdělávání, roli (ne)důvěry rodičů ke kvalitě školního vzdělávání.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

    50401 - Sociology

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AM - Pedagogy and education
    AO - Sociology, demography

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2022

  • Realization period - end

    Dec 31, 2024

  • Project status

  • Latest support payment

    Feb 29, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Mar 12, 2025

Finance

  • Total approved costs

    3,224 thou. CZK

  • Public financial support

    3,224 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

3 224 CZK thou.

Public support

3 224 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2022 - 31. 12. 2024