Parental demand for shadow education: Contexts, processes, determinants and outcomes
Project goals
Shadow education is the term used to describe various forms of fee-based private supplementary tutoring in academic subjects. The intensity of research on this topic is on the rise around the world due to the serious implications it has for pupils, education systems and equal access to education. Previous international research has paid only marginal attention to parents so far, even though they are considered to be the main decision-makers of private tutoring use. It is relatively uncharted though, how do parents make specific decisions about private tutoring. The proposed research project will thus focus on reducing this gap by examining parents’ demand for private tutoring for their children. Qualitative empirical research will draw on the design of grounded theory to investigate the decision-making process of parents of secondary school students regarding the use of different types of private tutoring. It will examine the influence of contexts and intervening factors on this decision-making and its consequences.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202200004
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
22-01308S
Alternative language
Project name in Czech
Poptávka rodičů po stínovém vzdělávání: kontexty, procesy, determinanty a konsekvence
Annotation in Czech
Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Předchozí mezinárodní výzkumy dosud věnovaly málo pozornosti rodičům, kteří jsou považováni za hlavního aktéra, který o (ne)využití soukromého doučování rozhoduje. Přesto není příliš probádáno, jak a podle čeho se rodiče při rozhodování o soukromém doučování rozhodují. Výzkum se proto zaměří na vyplnění této mezery zkoumáním poptávky rodičů po soukromém doučování pro jejich děti. Ve kvalitativním empirickém výzkumu bude využit design zakotvené teorie ke zkoumání rozhodovacího procesu rodičů žáků sekundárních škol o (ne)využití různých druhů či typů soukromého doučování, vlivu kontextu a intervenujících faktorů na toto rozhodování a důsledků, které toto rozhodování přináší. Zvláštní pozornost bude věnována institucionálním aspektům školního vzdělávání, roli (ne)důvěry rodičů ke kvalitě školního vzdělávání.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
—
Latest support payment
Feb 29, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Mar 12, 2025
Finance
Total approved costs
3,224 thou. CZK
Public financial support
3,224 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 224 CZK thou.
Public support
3 224 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2022 - 31. 12. 2024