All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Children?s readiness for starting compulsory school attendance within the concept of current curriculum and in terms of comparison with selected EU

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 12 (SGA02009GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406-09-0206

Alternative language

  • Project name in Czech

    Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích EU

  • Annotation in Czech

    Projekt reaguje na potřeby probíhající kurikulární reformy v ČR, která zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků ve věku od 3 do 19 let. Od roku 2001 mateřské školy začaly pokusně pracovat podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Od září 2007 je práce podle nového kurikula pro školy povinností. Doposud je v této souvislosti věnovaná pozornost pouze učitelům. Jaký je dopad a efekt vzdělávání podle nového kurikula na rozvoj osobnosti dětí ? žáků neznáme a nemáme výzkumem ověřeno. Projekt mapuje do jaké míry jsou záměry a cíle RVP PV v ČR naplňovány, jaká je jejich účinnost a působnost v souvislosti s připraveností dětí k zahájení povinné školní docházky, a to s přihlédnutím k pohlaví i k případným handicapům dětí. Připravenost dětí na vstup do školy je v centru pozornosti i našich zahraničních partnerů. V této souvislosti bude výzkum rozšířen na Slovinsko a Slovensko. Získaná data budou komparována a přinesou nám pohled na danou problematiku ve dvourovinách, a to v kontextu ČR a v kontextu vybraných zemí Evropské unie.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AN - Psychology

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Testing of preschool children, correlated with gender, postponed school attendance... 931 children in Czech Republic, samples from Slovakia, Slovenia and Poland. Results compared with Kořínek, Kollárik,others. A base for comparisons. Could be used in deciding about the postponement; in university teaching (psychology, pedagogy, special pedagogy). Two monographs, in Czech and in English.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2009

  • Realization period - end

    Dec 31, 2012

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2012

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP13-GA0-GA-U/02:3

  • Data delivery date

    May 17, 2016

Finance

  • Total approved costs

    1,199 thou. CZK

  • Public financial support

    1,199 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK