Children?s readiness for starting compulsory school attendance within the concept of current curriculum and in terms of comparison with selected EU
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 12 (SGA02009GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406-09-0206
Alternative language
Project name in Czech
Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích EU
Annotation in Czech
Projekt reaguje na potřeby probíhající kurikulární reformy v ČR, která zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků ve věku od 3 do 19 let. Od roku 2001 mateřské školy začaly pokusně pracovat podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Od září 2007 je práce podle nového kurikula pro školy povinností. Doposud je v této souvislosti věnovaná pozornost pouze učitelům. Jaký je dopad a efekt vzdělávání podle nového kurikula na rozvoj osobnosti dětí ? žáků neznáme a nemáme výzkumem ověřeno. Projekt mapuje do jaké míry jsou záměry a cíle RVP PV v ČR naplňovány, jaká je jejich účinnost a působnost v souvislosti s připraveností dětí k zahájení povinné školní docházky, a to s přihlédnutím k pohlaví i k případným handicapům dětí. Připravenost dětí na vstup do školy je v centru pozornosti i našich zahraničních partnerů. V této souvislosti bude výzkum rozšířen na Slovinsko a Slovensko. Získaná data budou komparována a přinesou nám pohled na danou problematiku ve dvourovinách, a to v kontextu ČR a v kontextu vybraných zemí Evropské unie.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Testing of preschool children, correlated with gender, postponed school attendance... 931 children in Czech Republic, samples from Slovakia, Slovenia and Poland. Results compared with Kořínek, Kollárik,others. A base for comparisons. Could be used in deciding about the postponement; in university teaching (psychology, pedagogy, special pedagogy). Two monographs, in Czech and in English.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2009
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GA-U/02:3
Data delivery date
May 17, 2016
Finance
Total approved costs
1,199 thou. CZK
Public financial support
1,199 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK