Systematic design of control systems and optimization for internal combustion engines
Project goals
The main goal of the proposed project is to develop methods and a set of software tools for design and implementation of coordinated control of turbocharged diesel engine equipped with the aftertreatment system. The developed methods and the software tools will be used to design the control system so that the engine will satisfy the prescribed limits, for example given by emission standards, while minimizing the operational cost (fuel consumption, urea consumption). Another goal is to study the sensitivity of the optimal solution to selected parameters of the mechanical parts of the engine (e.g. turbocharger) which enables co-design of the mechanical parts with the control system. We expect that the goals will be achieved by December 2013.
Keywords
CombustionengineDieselengineEmissionsoptimizationPredictivecontrolAftertreatmentsystem
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 1 (STA02011TA01)
Main participants
Honeywell, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
20110199
Alternative language
Project name in Czech
Systematický návrh řídicích systémů pro optimalizace emisí spalovacích motorů
Annotation in Czech
Budou vyvinuty programové nástroje, který umožní nastavit koordinovanou strategii řízení obecného přeplňovaného dieselového motoru ve spojením se zařízením na úpravu výfukových plynů tak, aby celek doplněný o potřebnou technologií splňoval zadanou emisnínormu, např. Euro VI (závazná od 2014) s minimální celkovou spotřebou paliva a reaktantů katalyzátoru. Zároveň bude možno studovat citlivost dosaženého optima na některé konstrukční změny motoru a turbodmychadla a tím koordinovat vývoj strojních součástí s vývojem strategie řízení. V rámci projektu bude tento postup verifikován na motoru dodaném společností MAN. Předpokládané datum dosažení tohoto cíle je prosinec 2013.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - secondary branch
BC - Theory and management systems
CEP - another secondary branch
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
20201 - Electrical and electronic engineering
20301 - Mechanical engineering
20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
This is preliminary data, no approval by the provider.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2013
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 29, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP14-TA0-TA-U/06:1
Data delivery date
Jul 17, 2020
Finance
Total approved costs
10,133 thou. CZK
Public financial support
7,835 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,298 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
10 133 CZK thou.
Public support
7 835 CZK thou.
77%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution period
01. 01. 2011 - 31. 12. 2013