SALI – Software for Airframe Loading Investigation
Project goals
The project SALI follows the activities connected with the integrated project CESAR of the 6th Frame Program of the European Commission. The software ALAN was developed in the frame of this project. The goal of the project SALI is enhancement of versatility of this software, improvement of calculations, optimization of computational procedures and databases, validation based on flight tests and first of all preparation for its commercialization. The important result of the project will be the user's guide and the detailed analysis of implemented methodology of calculation. The new software should replace the very successful software SAVLE which was created in the eighties of the last century. The architecture of this software does not allow its adaptation to the new possibilities of computer technology- the accuracy of the dynamic aircraft model doesn´t correspond to the current knowledge and work with the program is time-consuming. The consortium of the project partners intends to utilize their experience with the software SAVLE and ALAN and to create the new software which has the ambition to become a common software tool for aircraft certification according to regulation CS-23 and which is accepted by aviation authorities. The aim is to create flexible, adaptable and extensible software which will help to accelerate development work, will be able to archive input data and calculation results transparently and will improve critical aircraft loading calculation. It will consequently reduce costs of development and modification of aircraft, will enhance air traffic safety and will optimize airframe weight.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
—
Main participants
—
Contest type
M2 - International cooperation
Contract ID
2013TA03010399
Alternative language
Project name in Czech
SALI – Software pro stanovení zatížení draku letounu
Annotation in Czech
Projekt SALI navazuje na aktivity spojené s integrovaným projektem CESAR v 6. Rámcovém programu Evropské komise. V rámci tohoto projektu vznikl software ALAN pro analýzu zatížení letounu. Cílem projektu SALI je zvýšení obecnosti tohoto software, zpřesnění výpočtů, optimalizace algoritmů a databází, validace na základě letových měření a především příprava pro jeho komercializaci. Důležitým výstupem projektu bude uživatelský manuál a podrobná analýza implementovaných metodik výpočtu. Nově vytvořený software by měl nahradit velmi úspěšný software SAVLE, který byl vytvořený v osmdesátých letech minulého století. Jeho architektura neumožňuje, aby byl adaptován na nové možnosti výpočetní techniky, přesnost dynamického modelu letounu neodpovídá současným poznatkům a práce s programem je časově náročná. Konsorcium řešitelů zamýšlí využít zkušeností s programy SAVLE a ALAN a vytvořit nový software, který má ambice stát se standardním, leteckými úřady uznávaným nástrojem pro certifikaci letounů dle předpisů CS-23. Snahou je vytvořit pružný, adaptabilní a rozšiřitelný software, který pomůže urychlit vývojové práce, bude schopen transparentně archivovat vstupní data a výsledky výpočtů a zpřesní výpočet kritického zatížení letounu. To se odrazí ve snížení nákladů na vývoj a modifikace letounů, zvýšení bezpečnosti leteckého provozu a optimalizaci hmotnosti draku letounu.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
CEP classification - main branch
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
CEP - secondary branch
JC - Computer hardware and software
CEP - another secondary branch
AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery
20206 - Computer hardware and architecture
20304 - Aerospace engineering
30305 - Occupational health
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Outputs and results have been achieved in accordance with the Treaty/decision to provide targeted support or valid amendment of this contract.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2013
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 11, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP16-TA0-TA-U/05:1
Data delivery date
Feb 2, 2017
Finance
Total approved costs
14,629 thou. CZK
Public financial support
7,063 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
7,566 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
14 629 CZK thou.
Public support
7 063 CZK thou.
48%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
CEP
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
Solution period
01. 01. 2013 - 31. 12. 2015