All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Integration of the SHM to system for ensurance of the continued airworthiness of a small transport aircraft

Project goals

Sigma project focuses on the development of a system for automatic monitoring of the actual state of airframe (SHM 'Structure Health Monitoring'), which is based on analysis of acoustic surface waves in the Primary Structure Elements (PSE), and its integration into the system ensuring the continued airworthiness of a small transport aircraft, which is designed in 'Damage Tolerance' (DT) philosophy. Sigma project aims at applying SHM system on the real aircraft structure, so that the SHM system concept,used procedures and methodologies are certifiable and result in the expected benefits. The SIGMA project will be dealt with the overall concept of SHM system and its implementation on the airframe. With regard to the selected concept, measurement hardware with the potential for permanent installation on the aircraft will be developed and software to control the measuring cycle, digitizing and storing data and an interface for data transfer will be created. Furthermore, algorithms to assess the current status of selected nodes of aircraft structures and forecasting its evolution into the future will be developed. The project will research the simulation of surface acoustic waves, which will enable the creation of tools for optimization of sensor designfor a given node and quantitative evaluation of the proposed SHM system capabilities. In the course of development, a number of elementary tests on samples, samples of structural nodes and large assemblies will be executed. This project builds on resultsof ENTIS project, which is co-funded by Framework Programme TIP and whose solution is in the years 2009 - 2012. ENTIS project deals with the comparison of SHM methods for monitoring of fatigue and corrosion damage of metal components.

Keywords

SHM systemPZT sensorsairframestructural nodessimulation and modelingultrasonic surface wavesmaintenance plansystem of the continued airworthiness

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme of applied research and experimental development ALFA

  • Call for proposals

    ALFA 3 (STA02013TA03)

  • Main participants

    Honeywell International s.r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2013TA03010140

Alternative language

  • Project name in Czech

    Integrace SHM do systému zajištění pokračující letové způsobilosti malého dopravního letounu

  • Annotation in Czech

    Projekt SIGMA se soustřeďuje na vývoj systému automatického monitorování reálného stavu draku letounu (SHM ?Structure Health Monitoring?), založeném na analýze šíření povrchových ultrazvukových vln v primárních prvcích konstrukce (PSE ? ?Primary Structure Element?) a jeho integraci do systému zajištění pokračující letové způsobilosti malého dopravního letounu, jehož konstrukce je navržena filosofií ?Damage Tolerance? (DT). Projekt SIGMA si klade cíl aplikovat SHM systém na reálnou leteckou konstrukci tak, aby koncepce systému, použité postupy a metodiky byly certifikovatelné a vedly k očekávaným přínosům. V rámci projektu SIGMA bude řešena celková koncepce SHM systému a jeho implementace do draku letounu. S ohledem na vybraný koncept bude vyvinut měřicí hardware s potenciálem pro trvalou instalaci na letoun a vytvořen software pro zajištění měřícího cyklu, digitalizaci a ukládání dat a interface pro přenos dat. Dále budou vytvořeny algoritmy pro hodnocení aktuálního stavu vybraných uzlů letecké konstrukce a prognostiku jeho vývoje do budoucnosti. Součástí řešení projektu bude i výzkum v oblasti simulaci šíření povrchových ultrazvukových vln, který umožní tvorbu nástrojů pro optimalizaci rozmístění senzorů pro daný konstrukční uzel a kvantitativní ohodnocení schopností navrženého SHM systému. V průběhu řešení bude provedena řada experimentů na elementárních vzorcích, vzorcích konstrukčních uzlů i na velkých sestavách. Tento projekt navazuje na projekt ENTIS, který je spolufinancovaný rámcovým programem TIP a jehož řešení probíhá v letech 2009 ? 2012. Projekt ENTIS se zabývá porovnáním SHM metod pro monitorování únavového a korozního poškození kovových konstrukčních prvků.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • CEP - secondary branch

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • CEP - another secondary branch

    BI - Acoustics and oscillation

  • 10307 - Acoustics
    20304 - Aerospace engineering
    20306 - Audio engineering, reliability analysis

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The Opposition Panel agreed that the solution to this project contributed to the program's objectives with new results suitable for immediate reaction. The objectives of the project as well as the results of the project have been achieved in accordance with the Treaty on the Provision of Support.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2013

  • Realization period - end

    Sep 30, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 18, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP17-TA0-TA-U/04:1

  • Data delivery date

    Jul 26, 2017

Finance

  • Total approved costs

    43,412 thou. CZK

  • Public financial support

    27,782 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    15,630 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

43 412 CZK thou.

Public support

27 782 CZK thou.

63%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

CEP

JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

Solution period

01. 01. 2013 - 30. 09. 2016