*Evaluation of SHM methods and its integration into aircraft maintenance system
Project goals
*The aim of the project is R&D of a new technology for monitoring of airframe structure critical parts degradation due to material fatigue and corrosion development. Sensors permanently attached to critical airframe parts will be used. First, critical airframe parts, type of fatigue cracks and corrosion relevant for selected parts will be defined, and sensors and methods for their monitoring will be identified. In the second phase, fatigue and corrosion laboratory tests on test specimens will be executed. Objective of the tests is benchmark of used sensors, and signal database collection for following project tasks. The tasks will deal with development of a analytics for the monitored structure degradation prediction under given operational conditions.The system will allow integration into high level information and control system with connection to logistics and maintenance planning. Finally, the project results will be demonstrated on aircraft part in lab with regard to the project time available.
Keywords
fatigue crackscorrosionsensorSHM systemprognosticsmaintenanceoperatinal costsoperational safety
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TIP
Call for proposals
TIP 1 (SMPO2009/01)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
FR-TI1/274
Alternative language
Project name in Czech
*Zhodnocení SHM metod a jejich integrace do údržbového systému letadla
Annotation in Czech
*Předmětem projektu je VaV nové technologie pro monitorování degradace drakových částí letounu v důsledku únavy materiálu a rozvoje koroze pomocí senzorů permanentně instalovaných na kritických částech draku letounu. V první fázi projektu budou definovány kritické části letounu, případy únavových trhlin a koroze, které se u vybraných částí letounu vyskytují a bude proveden výběr vhodných typů senzorů a metod pro jejich monitorování. Ve druhé fázi budou provedeny únavové a korozní testy na testovacích vzorcích v laboratorních podmínkách. Jejich účelem je porovnání aplikovaných senzorů a vytvoření databáze signálů pro použití v následné fázi projektu řešící vývoj systému pro predikci degradace monitorované struktury pro dané provozní podmínky. Tento systém bude možné integrovat do vyššího informačního a řídícího systému s vazbou na logistiku a plánování údržby. V závěrečné fázi budou výsledky řešení demonstrovány v laboratorních podmínkách s ohledem časové možnosti tohoto projektu.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
A new technology for monitoring and predicting the state of airframe structure using permanently installed sensors was investigated in the project.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 20, 2009
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 7, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP13-MPO-FR-U/02:2
Data delivery date
Jul 14, 2014
Finance
Total approved costs
29,731 thou. CZK
Public financial support
22,775 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
6,956 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
29 731 CZK thou.
Public support
22 775 CZK thou.
76%
Provider
Ministry of Industry and Trade
CEP
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
Solution period
20. 07. 2009 - 31. 12. 2012