All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

*Evaluation of SHM methods and its integration into aircraft maintenance system

Project goals

*The aim of the project is R&D of a new technology for monitoring of airframe structure critical parts degradation due to material fatigue and corrosion development. Sensors permanently attached to critical airframe parts will be used. First, critical airframe parts, type of fatigue cracks and corrosion relevant for selected parts will be defined, and sensors and methods for their monitoring will be identified. In the second phase, fatigue and corrosion laboratory tests on test specimens will be executed. Objective of the tests is benchmark of used sensors, and signal database collection for following project tasks. The tasks will deal with development of a analytics for the monitored structure degradation prediction under given operational conditions.The system will allow integration into high level information and control system with connection to logistics and maintenance planning. Finally, the project results will be demonstrated on aircraft part in lab with regard to the project time available.

Keywords

fatigue crackscorrosionsensorSHM systemprognosticsmaintenanceoperatinal costsoperational safety

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TIP

  • Call for proposals

    TIP 1 (SMPO2009/01)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    FR-TI1/274

Alternative language

  • Project name in Czech

    *Zhodnocení SHM metod a jejich integrace do údržbového systému letadla

  • Annotation in Czech

    *Předmětem projektu je VaV nové technologie pro monitorování degradace drakových částí letounu v důsledku únavy materiálu a rozvoje koroze pomocí senzorů permanentně instalovaných na kritických částech draku letounu. V první fázi projektu budou definovány kritické části letounu, případy únavových trhlin a koroze, které se u vybraných částí letounu vyskytují a bude proveden výběr vhodných typů senzorů a metod pro jejich monitorování. Ve druhé fázi budou provedeny únavové a korozní testy na testovacích vzorcích v laboratorních podmínkách. Jejich účelem je porovnání aplikovaných senzorů a vytvoření databáze signálů pro použití v následné fázi projektu řešící vývoj systému pro predikci degradace monitorované struktury pro dané provozní podmínky. Tento systém bude možné integrovat do vyššího informačního a řídícího systému s vazbou na logistiku a plánování údržby. V závěrečné fázi budou výsledky řešení demonstrovány v laboratorních podmínkách s ohledem časové možnosti tohoto projektu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • CEP - secondary branch

    JK - Corrosion and material surfaces

  • CEP - another secondary branch

  • 20304 - Aerospace engineering
    20506 - Coating and films

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    A new technology for monitoring and predicting the state of airframe structure using permanently installed sensors was investigated in the project.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 20, 2009

  • Realization period - end

    Dec 31, 2012

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 7, 2012

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP13-MPO-FR-U/02:2

  • Data delivery date

    Jul 14, 2014

Finance

  • Total approved costs

    29,731 thou. CZK

  • Public financial support

    22,775 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    6,956 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

29 731 CZK thou.

Public support

22 775 CZK thou.

76%


Provider

Ministry of Industry and Trade

CEP

JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

Solution period

20. 07. 2009 - 31. 12. 2012