All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

LaTrAx - Laser Treated Axles

Project goals

The aim is to achieve the verified technology of axle laser surface treatment using laser beam and to manufacture prototypes of laser treated axles with increased resistance to fatigue failures. This applies for train axles from EA1N steel, which is used like steel for pulling. Axles are connected with wheels by cold or hot pressing. Because of mechanical processes during operation, can arise defects with very serious results. Fatigue fracture or fatigue-corrosive fracture are formed on the thick of axle. The aim is to achieve optimal structure and surface quality in critical places, by the right choice of combination of parameters of laser surface treatment.

Keywords

Laser surface treatmentrailway axlesfatigue lifefretting fatigueresidual stresses

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme of applied research and experimental development EPSILON

  • Call for proposals

    EPSILON 4 (STA02018TH040)

  • Main participants

    SVÚM a.s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TH04010475 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Laserově zpracované nápravy

  • Annotation in Czech

    Cílem řešení je dosažení ověřené technologie povrchového zpracování náprav s využitím laserového svazku a vyrobení prototypů takto zpracovaných náprav se zvýšenou odolností proti únavovým lomům. Bude se jednat v první řadě o nápravy železniční ze standardní oceli EA1N používané jako vlečné. Nápravy jsou zpravidla spojeny s koly nalisováním za studena nebo za tepla. Na sedle náprav v důsledku probíhajících mechanických procesů v provozu mohou vzniknout poškození s lomy s fatálními následky. Únavové a korozně - únavové lomy vznikají i na dříku nápravy. Výzkumem vhodných kombinací parametrů laserového povrchového zpracování se předpokládá dosáhnout optimální struktury a vlastností povrchu nápravy v kritických místech, včetně tlakových pnutí a v důsledcích výrazně lepší odolnosti proti lomům.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20501 - Materials engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • JG - Metallurgy, metal materials
    JO - Land transport systems and equipment
    JP - Industrial processes and processing
    JR - Other machinery industry
    JT - Propulsion, engines and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    These are preliminary data, the project evaluation hasn´t proceeded yet.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2019

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP23-TA0-TH-U

  • Data delivery date

    Jun 30, 2023

Finance

  • Total approved costs

    26,140 thou. CZK

  • Public financial support

    14,700 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    10,461 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

26 140 CZK thou.

Public support

14 700 CZK thou.

56%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Materials engineering

Solution period

01. 01. 2019 - 31. 12. 2022