LaTrAx - Laser Treated Axles
Project goals
The aim is to achieve the verified technology of axle laser surface treatment using laser beam and to manufacture prototypes of laser treated axles with increased resistance to fatigue failures. This applies for train axles from EA1N steel, which is used like steel for pulling. Axles are connected with wheels by cold or hot pressing. Because of mechanical processes during operation, can arise defects with very serious results. Fatigue fracture or fatigue-corrosive fracture are formed on the thick of axle. The aim is to achieve optimal structure and surface quality in critical places, by the right choice of combination of parameters of laser surface treatment.
Keywords
Laser surface treatmentrailway axlesfatigue lifefretting fatigueresidual stresses
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development EPSILON
Call for proposals
EPSILON 4 (STA02018TH040)
Main participants
SVÚM a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TH04010475 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Laserově zpracované nápravy
Annotation in Czech
Cílem řešení je dosažení ověřené technologie povrchového zpracování náprav s využitím laserového svazku a vyrobení prototypů takto zpracovaných náprav se zvýšenou odolností proti únavovým lomům. Bude se jednat v první řadě o nápravy železniční ze standardní oceli EA1N používané jako vlečné. Nápravy jsou zpravidla spojeny s koly nalisováním za studena nebo za tepla. Na sedle náprav v důsledku probíhajících mechanických procesů v provozu mohou vzniknout poškození s lomy s fatálními následky. Únavové a korozně - únavové lomy vznikají i na dříku nápravy. Výzkumem vhodných kombinací parametrů laserového povrchového zpracování se předpokládá dosáhnout optimální struktury a vlastností povrchu nápravy v kritických místech, včetně tlakových pnutí a v důsledcích výrazně lepší odolnosti proti lomům.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20501 - Materials engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
JG - Metallurgy, metal materials
JO - Land transport systems and equipment
JP - Industrial processes and processing
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
These are preliminary data, the project evaluation hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2019
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-TA0-TH-U
Data delivery date
Jun 30, 2023
Finance
Total approved costs
26,140 thou. CZK
Public financial support
14,700 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
10,461 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
26 140 CZK thou.
Public support
14 700 CZK thou.
56%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Materials engineering
Solution period
01. 01. 2019 - 31. 12. 2022