Study for increasing safety of bus passengers aimed for simulation lateral rollover.
Project goals
Research of injury risk of passengers during rollover of basic bus designs using simulation methods in combination to real experimental tests. Research of influence of different variant of restraint system on biomechanical parameters of passengers. Comparison of results of simulation according to existing legislation ECE and EEC and with respecting future changes on the other hand.
Keywords
Autobusboční převráceníPředpis EHK 66PAM-CRASHfigurínybiomechanické kriterium
Public support
Provider
Ministry of Transport
Programme
Safety and economical transport (National programme of research)
Call for proposals
Bezpečná a ekonomická doprava 2 (SMD0200501)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
330/2004-520-TPV
Alternative language
Project name in Czech
Studie zvyšování bezpečnosti cestujících v autobusech s hlavním zaměřením na simulování převrácení vozidla
Annotation in Czech
Výzkum nebezpečí poranění cestujících při převrácení základních konstrukčních typů autobusů s použitím simulačních prostředků v kombinaci s reálnými fyzickými zkouškami. Zkoumání vlivu různých variant zádržných systémů na biomechanické parametry cestujících. Porovnání výsledků simulací podle stávající legislativy EHK a ES se simulacemi uvažujícími zahrnutí připravovaných změn.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - secondary branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - another secondary branch
AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery
20104 - Transport engineering
20301 - Mechanical engineering
20704 - Energy and fuels
30305 - Occupational health
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The process of solution and the results comport with the contract. The aim was filled, required outputs were elaborated.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 28, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-MD0-1F-U/01:2
Data delivery date
Jul 1, 2010
Finance
Total approved costs
7,990 thou. CZK
Public financial support
5,940 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,050 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
7 990 CZK thou.
Public support
5 940 CZK thou.
74%
Provider
Ministry of Transport
CEP
JO - Land transport systems and equipment
Solution period
01. 01. 2005 - 31. 12. 2009