Unequal access to education: the extent, sources, social and economic consequences, policy strategies.
Public support
Provider
Ministry of Labour and Social Affairs
Programme
Modern society and its transformation (National programme of research)
Call for proposals
Moderní společnost a její proměny 1 (SMPS20041JMS4)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
077/04-S
Alternative language
Project name in Czech
Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení.
Annotation in Czech
Projekt si klade za cíl identifikovat hlavní zdroje a příčiny nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v ČR, které patří k největším v OECD. K hlavním zdrojům těchto nerovností patří jak sociálně-ekonomický původ žáků tak struktura školského systému určující otevřenost a průchodnost vzdělávacích institucí. Na rozdíl od mnoha vyspělých zemí se u nás vlivy těchto dvou zdrojů s největší pravděpodobností navzájem posilují. V návaznosti na již založené longitudinální panely budou v rámci projektu sledovány dvě věkové skupiny: žáci končící v roce 2003 povinnou školní docházku (panel respondentů založený v rámci OECD projektu PISA 2003) a studenti prvních ročníků vysokých škol (VS 2003/4). Analýza dat z těchto výzkumů doplněná o komparativní analýzy dat ze zemí OECD odhalí zdroje nerovností a mechanismy jejich reprodukce. Projekt bude zakončen monografií a návrhem příslušných reformních kroků.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
AO - Sociology, demography
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50602 - Public administration<br>50603 - Organisation theory<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project define the extent of inequalities that exist in educational opportunities, their resources, social and economic consequences and strategies by addressing the problem. The value of the results of the project lies mainly in that the carrier has created a promising concept proposing changes in education and social policy that could reduce the existing inequalities and mitigate.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2004
Realization period - end
Jul 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 23, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-MPS-1J-U/02:2
Data delivery date
Jul 2, 2010
Finance
Total approved costs
19,555 thou. CZK
Public financial support
17,302 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,090 thou. CZK