All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Unequal access to education: the extent, sources, social and economic consequences, policy strategies.

Public support

  • Provider

    Ministry of Labour and Social Affairs

  • Programme

    Modern society and its transformation (National programme of research)

  • Call for proposals

    Moderní společnost a její proměny 1 (SMPS20041JMS4)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    077/04-S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení.

  • Annotation in Czech

    Projekt si klade za cíl identifikovat hlavní zdroje a příčiny nerovností v přístupu k vyššímu vzdělání v ČR, které patří k největším v OECD. K hlavním zdrojům těchto nerovností patří jak sociálně-ekonomický původ žáků tak struktura školského systému určující otevřenost a průchodnost vzdělávacích institucí. Na rozdíl od mnoha vyspělých zemí se u nás vlivy těchto dvou zdrojů s největší pravděpodobností navzájem posilují. V návaznosti na již založené longitudinální panely budou v rámci projektu sledovány dvě věkové skupiny: žáci končící v roce 2003 povinnou školní docházku (panel respondentů založený v rámci OECD projektu PISA 2003) a studenti prvních ročníků vysokých škol (VS 2003/4). Analýza dat z těchto výzkumů doplněná o komparativní analýzy dat ze zemí OECD odhalí zdroje nerovností a mechanismy jejich reprodukce. Projekt bude zakončen monografií a návrhem příslušných reformních kroků.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AE - Management, administration and clerical work

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50602 - Public administration<br>50603 - Organisation theory<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Project define the extent of inequalities that exist in educational opportunities, their resources, social and economic consequences and strategies by addressing the problem. The value of the results of the project lies mainly in that the carrier has created a promising concept proposing changes in education and social policy that could reduce the existing inequalities and mitigate.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2004

  • Realization period - end

    Jul 31, 2009

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 23, 2009

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP10-MPS-1J-U/02:2

  • Data delivery date

    Jul 2, 2010

Finance

  • Total approved costs

    19,555 thou. CZK

  • Public financial support

    17,302 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,090 thou. CZK