The Causes and Mechanisms of the Creation of Educational Barriers of Different Sociocultural Background Members and the Formulation of the Strategies for their Surmounting.
Project goals
Research and analysis of characteristic features of the specific cultural system, of life and educational strategies of groups at risk of social exclusion - of asylum seekers, foreigners with a residence permit, citizens of socially excluded localities.The description and explanation of such phenomena as the rise of internal structures in monitored groups, the identification with the group, symbols of the group, group self-identification, the acceptance of internal models of the group by individuals. Value profiles, life satisfaction and the style of the monitored children. Research of the value of the child in the family, the conception of the family up-bringing. Explanation of the social, psychological and physical
Keywords
Social cohesionsociocultural specificitieslife and educational strategyidentificationself-identificationeducational strategies
Public support
Provider
Ministry of Labour and Social Affairs
Programme
Modern society and its transformation (National programme of research)
Call for proposals
Moderní společnost a její proměny 2 (SMPS20041JMS5)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
178/037/05-DP2
Alternative language
Project name in Czech
Příčiny a mechanismy vytváření vzdělávacích blokád příslušníků skupin z odlišného sociokulturního prostředí a formulace strategií k jejich překonávání.
Annotation in Czech
Výzkum a následná analýza charakteristických rysů specifického kulturního systému, životních a vzdělávacích strategií skupin ohrožených sociálním vyloučením azylantů, cizinců s dlouhodobým povolením k pobytu, obyvatel sociálně vyloučených lokalit. Popisaobjasnění jevů, jako jsou vznik vnitřních struktur ve sledovaných skupinách, identifikace se skupinou, symboly skupinové identifikace, sebeidentifikace skupin, přejímání vnitřních modelů skupiny jednotlivci. Hodnotové charakteristiky, životní spokojenostt a životní styl dětí ve sledovaných skupinách. Výzkum hodnoty dítěte v rodinách a pojetí rodinné výchovy.Objasnění sociálního, psychického a tělesného vývoje dětí sledovaných skupin. Otevřenost a připravenost vzdělávacího systému k odbourání vzdělávacích bariér způsobených ekonomicky i kulturně rozdílným zázemím dětí. Specifikace požadavků na školu a učitele v procesu integrace jednotlivce.
Scientific branches
R&D category
NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
CEP - another secondary branch
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50404 - Anthropology, ethnology
60102 - Archaeology
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Outputs of the project are good, some directly applicable for pedagogic activities. The results of the project is to be prepared to build other projects. The project grant settings.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2005
Realization period - end
Oct 31, 2008
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 10, 2008
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP09-MPS-1J-U/02:2
Data delivery date
Jul 7, 2009
Finance
Total approved costs
5,000 thou. CZK
Public financial support
5,000 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
5 000 CZK thou.
Public support
5 000 CZK thou.
0%
Provider
Ministry of Labour and Social Affairs
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 02. 2005 - 31. 10. 2008