All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Causes and Mechanisms of the Creation of Educational Barriers of Different Sociocultural Background Members and the Formulation of the Strategies for their Surmounting.

Project goals

Research and analysis of characteristic features of the specific cultural system, of life and educational strategies of groups at risk of social exclusion - of asylum seekers, foreigners with a residence permit, citizens of socially excluded localities.The description and explanation of such phenomena as the rise of internal structures in monitored groups, the identification with the group, symbols of the group, group self-identification, the acceptance of internal models of the group by individuals. Value profiles, life satisfaction and the style of the monitored children. Research of the value of the child in the family, the conception of the family up-bringing. Explanation of the social, psychological and physical

Keywords

Social cohesionsociocultural specificitieslife and educational strategyidentificationself-identificationeducational strategies

Public support

  • Provider

    Ministry of Labour and Social Affairs

  • Programme

    Modern society and its transformation (National programme of research)

  • Call for proposals

    Moderní společnost a její proměny 2 (SMPS20041JMS5)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    178/037/05-DP2

Alternative language

  • Project name in Czech

    Příčiny a mechanismy vytváření vzdělávacích blokád příslušníků skupin z odlišného sociokulturního prostředí a formulace strategií k jejich překonávání.

  • Annotation in Czech

    Výzkum a následná analýza charakteristických rysů specifického kulturního systému, životních a vzdělávacích strategií skupin ohrožených sociálním vyloučením azylantů, cizinců s dlouhodobým povolením k pobytu, obyvatel sociálně vyloučených lokalit. Popisaobjasnění jevů, jako jsou vznik vnitřních struktur ve sledovaných skupinách, identifikace se skupinou, symboly skupinové identifikace, sebeidentifikace skupin, přejímání vnitřních modelů skupiny jednotlivci. Hodnotové charakteristiky, životní spokojenostt a životní styl dětí ve sledovaných skupinách. Výzkum hodnoty dítěte v rodinách a pojetí rodinné výchovy.Objasnění sociálního, psychického a tělesného vývoje dětí sledovaných skupin. Otevřenost a připravenost vzdělávacího systému k odbourání vzdělávacích bariér způsobených ekonomicky i kulturně rozdílným zázemím dětí. Specifikace požadavků na školu a učitele v procesu integrace jednotlivce.

Scientific branches

  • R&D category

    NV - Nonindustrial research (Applied research excluded Industrial research)

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • CEP - another secondary branch

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    50404 - Anthropology, ethnology
    60102 - Archaeology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Outputs of the project are good, some directly applicable for pedagogic activities. The results of the project is to be prepared to build other projects. The project grant settings.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2005

  • Realization period - end

    Oct 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 10, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-MPS-1J-U/02:2

  • Data delivery date

    Jul 7, 2009

Finance

  • Total approved costs

    5,000 thou. CZK

  • Public financial support

    5,000 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

5 000 CZK thou.

Public support

5 000 CZK thou.

0%


Provider

Ministry of Labour and Social Affairs

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 02. 2005 - 31. 10. 2008