Educational Role of the National Heritage Institute: Education as the key instrument improving quality of the care for the cultural heritage of the Czech Republic
Project goals
The core objective is an applied research and development; the results will gain an effective social use. They contribute to the creation of the system of educational programs in the sphere of movable and immovable cultural heritage, including historicalseats, cultural landscape and archaeological monuments. The target groups are children and youth, families with children, general and professional public. The proposal of the system will be comprehensive and research-based. The construction of its programmes and their applications enable to utilize about 100 open-accessed historical objects of NMI. The programs respect various types of education, including lifelong learning. The accent on both the educational use of cultural heritage and the systematicsupport of non/in-formal learning helps better to mirror the national and cultural identification. Interactive forming of relationships to domestic cultural heritage enables to reveal the role of the national heritage in European context and to understand its uniqueness as a part of modern European identity. In connection with global trends, the educational activities will capitalize both the educational potential of authentic environment of historical objects and digital technologies. They will be instrumental both to effective presentations of monumental values and to the development of intelligence, creativity and value orientation of target groups, in favour of voluntary and sustainable care for cultural heritage. The original solutions will be presented on international platforms. The network of educational centres of NMI secures relevance and accessibility of project outputs; the centres will cooperate on forming, implementation and evaluation of educational programs. The outputs will provide methodical support for both state and non-state monumental care, coming in useful on all levels of formal education and in non-profit sector. They also improve the quality supply for the development of tourism.
Keywords
HistoryEducationheritage education and interpretationlearning in historic and built environmentsustainable heritage managementhistory of fine artsarchitecturelife long learning
Public support
Provider
Ministry of Culture
Programme
Applied research and development of national and cultural identity Programme? (in short, ?NAKI?)
Call for proposals
NAKI 2 (SMK02012DF001)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Národní památkový ústav
Univerzita Karlova / Pedagogická fakultaContest type
VS - Public tender
Contract ID
14/2012/OVV
Alternative language
Project name in Czech
Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky
Annotation in Czech
Hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, jejichž výsledky dosáhnou efektivního společenského uplatnění, konkrétně přispějí k vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost. Návrh systému bude komplexní a výzkumně podložený. Tvorba programů a podpora jejich aplikace umožní využití více než 100 zpřístupněných objektů ve správě NPÚ. Z hlediska obsahů i forem budou programy respektovat různé typy učení, včetně celoživotního. Důraz na edukační využití kulturního dědictví v rámci vzdělávacího systému ČR a systematická podpora ne/in-formální učení v prostředí památek přispějí k reflexi národní a kulturní identity. Interaktivní utváření vztahu ke kulturnímu dědictví v ČR umožní také reflektovat roli národního dědictví v evropském kontextu, uvědomit si jeho jedinečnost i vazby, ježmohou přispívat k rozvoji moderní evropské identity. V návaznosti na celosvětové trendy budou edukační aktivity využívat jak vzdělávací potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak digitálních technologií. Přispějí tak nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také k rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví. Originální řešení budou prezentována na mezinárodních fórech. Relevanci a dostupnost výstupů projektu na regionální úrovni zajistí síť edukačních center NPÚ, která postupně vznikají, a která se zapojí do tvorby, implementace a evaluace systému vzdělávacích programů. Výstupy projektu poskytnou metodickou podporu jak státní, tak nestátnípamátkové péči, uplatní se na všech úrovních formálního vzdělávání i v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
AL - Art, architecture, cultural heritage
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AB - History
20103 - Architecture engineering
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
60401 - Arts, Art history
60402 - Architectural design
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
60404 - Folklore studies
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
All the project goals have been reached. All the expected results were generated in a structure, quantity and quality corresponding to the draft project. Overall approach and implementation of the project in the field of applied and basic research are highly valued.
Solution timeline
Realization period - beginning
Mar 1, 2012
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 15, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-MK0-DF-U/02:1
Data delivery date
Dec 14, 2016
Finance
Total approved costs
19,986 thou. CZK
Public financial support
19,552 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
19 986 CZK thou.
Public support
19 552 CZK thou.
97%
Provider
Ministry of Culture
CEP
AL - Art, architecture, cultural heritage
Solution period
01. 03. 2012 - 31. 12. 2015