All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Educational Role of the National Heritage Institute: Education as the key instrument improving quality of the care for the cultural heritage of the Czech Republic

Project goals

The core objective is an applied research and development; the results will gain an effective social use. They contribute to the creation of the system of educational programs in the sphere of movable and immovable cultural heritage, including historicalseats, cultural landscape and archaeological monuments. The target groups are children and youth, families with children, general and professional public. The proposal of the system will be comprehensive and research-based. The construction of its programmes and their applications enable to utilize about 100 open-accessed historical objects of NMI. The programs respect various types of education, including lifelong learning. The accent on both the educational use of cultural heritage and the systematicsupport of non/in-formal learning helps better to mirror the national and cultural identification. Interactive forming of relationships to domestic cultural heritage enables to reveal the role of the national heritage in European context and to understand its uniqueness as a part of modern European identity. In connection with global trends, the educational activities will capitalize both the educational potential of authentic environment of historical objects and digital technologies. They will be instrumental both to effective presentations of monumental values and to the development of intelligence, creativity and value orientation of target groups, in favour of voluntary and sustainable care for cultural heritage. The original solutions will be presented on international platforms. The network of educational centres of NMI secures relevance and accessibility of project outputs; the centres will cooperate on forming, implementation and evaluation of educational programs. The outputs will provide methodical support for both state and non-state monumental care, coming in useful on all levels of formal education and in non-profit sector. They also improve the quality supply for the development of tourism.

Keywords

HistoryEducationheritage education and interpretationlearning in historic and built environmentsustainable heritage managementhistory of fine artsarchitecturelife long learning

Public support

  • Provider

    Ministry of Culture

  • Programme

    Applied research and development of national and cultural identity Programme? (in short, ?NAKI?)

  • Call for proposals

    NAKI 2 (SMK02012DF001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
    Národní památkový ústav
    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    14/2012/OVV

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky

  • Annotation in Czech

    Hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, jejichž výsledky dosáhnou efektivního společenského uplatnění, konkrétně přispějí k vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost. Návrh systému bude komplexní a výzkumně podložený. Tvorba programů a podpora jejich aplikace umožní využití více než 100 zpřístupněných objektů ve správě NPÚ. Z hlediska obsahů i forem budou programy respektovat různé typy učení, včetně celoživotního. Důraz na edukační využití kulturního dědictví v rámci vzdělávacího systému ČR a systematická podpora ne/in-formální učení v prostředí památek přispějí k reflexi národní a kulturní identity. Interaktivní utváření vztahu ke kulturnímu dědictví v ČR umožní také reflektovat roli národního dědictví v evropském kontextu, uvědomit si jeho jedinečnost i vazby, ježmohou přispívat k rozvoji moderní evropské identity. V návaznosti na celosvětové trendy budou edukační aktivity využívat jak vzdělávací potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak digitálních technologií. Přispějí tak nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také k rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví. Originální řešení budou prezentována na mezinárodních fórech. Relevanci a dostupnost výstupů projektu na regionální úrovni zajistí síť edukačních center NPÚ, která postupně vznikají, a která se zapojí do tvorby, implementace a evaluace systému vzdělávacích programů. Výstupy projektu poskytnou metodickou podporu jak státní, tak nestátnípamátkové péči, uplatní se na všech úrovních formálního vzdělávání i v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AB - History

  • 20103 - Architecture engineering
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    60401 - Arts, Art history
    60402 - Architectural design
    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    60404 - Folklore studies
    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    All the project goals have been reached. All the expected results were generated in a structure, quantity and quality corresponding to the draft project. Overall approach and implementation of the project in the field of applied and basic research are highly valued.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Mar 1, 2012

  • Realization period - end

    Dec 31, 2015

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 15, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP16-MK0-DF-U/02:1

  • Data delivery date

    Dec 14, 2016

Finance

  • Total approved costs

    19,986 thou. CZK

  • Public financial support

    19,552 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK