Testing methods and models for service life prediction increasing safety and reliability of railway wheel sets
Project goals
Research and development of testing methods and models of service life prediction designed for higher safety and reliability of railway wheel sets. These methods will have to verify wheel sets developed for high speed train sets (above 300km/h) with technical requirements of rail vehicle producers and demands of railways. The solutions of particular problems in service life modeling of railway wheel sets and theirs parts suppose the contribution in applied research will be arose. There are mainly contributions in spreading knowledge in fatigue life of wheel plate, in contact fatigue between wheel and rail during service, and in heat and mechanical loading on their mechanical behaviors of the resistance against damage. Optimizing of the chemical composition and microstructure design of railway wheel sets material.
Keywords
Testing methods and models for service life prediction increasing reliability of railway wheel setsfatigue service life of wheel platefatigue of contact wheel patch and railhigh speed railway wheel setmicrostructure and mechanical behaviors
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
Sustainable welfare
Call for proposals
Trvalá prosperita 3 (SMPO20083)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2A-3TP1/110
Alternative language
Project name in Czech
Zkušební metody a modely predikce životnosti pro zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dvojkolí
Annotation in Czech
Výzkum a vývoj zkušebních metod a modelů predikce životnosti pro zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dvojkolí. Tyto metody musí umožnit verifikaci vývoje dvojkolí pro vysokorychlostní vlakové jednotky s provozní rychlostí nad 300 km/hod v co nejkratší době dle technické specifikace výrobců kolejových vozidel a požadavků železničních drah. Řešení dílčích problémů modelování životnosti dvojkolí a jeho dílů předpokládá přínos v oblasti aplikovaného výzkumu životnosti kol a náprav (únavová životnost desky kola a kontaktní únava jízdní plochy kola v podmínkách provozního namáhání) a vlivu tepelného a mechanického namáhání na jejich mechanické vlastnosti a odolnost proti porušení. Optimalizace chemického složení a mikrodesingu materiálů dvojkolí.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Models and method were designed for increasing the safety of tailway wheel sets designed for velocities of up to 300 km/h. The whole issne is described in the final report of the project.
Solution timeline
Realization period - beginning
Mar 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2011
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 26, 2011
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP12-MPO-2A-U/01:1
Data delivery date
Jul 23, 2012
Finance
Total approved costs
19,488 thou. CZK
Public financial support
9,345 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
10,142 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
19 488 CZK thou.
Public support
9 345 CZK thou.
47%
Provider
Ministry of Industry and Trade
CEP
JL - Fatigue and fracture mechanics
Solution period
01. 03. 2008 - 31. 12. 2011