All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reflection on the Czech Language and Broader Czech Awareness in Viennese Czechs

Public support

  • Provider

    Ministry of Education, Youth and Sports

  • Programme

    Promoting the mobility of researchers and workers in the framework of international cooperation in R&D

  • Call for proposals

  • Main participants

    Ostravská univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VZ - Public procurement

  • Contract ID

    MSMT-15159/2019-2

Alternative language

  • Project name in Czech

    Reflexe češtiny a širší české povědomí u vídeňských Čechů

  • Annotation in Czech

    Cílem předkládaného projektu je především získat aktuální data týkající se široce pojatého vztahu vídeňských Čechů k češtině. Výzkumný problém, tedy otázka národní identity po letech strávených ve Vídni a její vazba na češtinu, je záležitost spíše sociolingvistického charakteru. Proto bude pozornost věnována nejen samotné češtině (podmínkám či frekvenci užití, komunikační situaci apod.), ale také zprostředkovaným kontaktům s tímto jazykem (vztah k české kultuře, literatuře, historii apod.). Postoje k původnímu jazyku se postupem času přirozeně mění – proto nebude výzkumné šetření orientováno pouze na emigranty (předválečné, po r. 1948 a 1968), ale také na nejmladší generaci. Předkládaný projekt by měl přinést data, jež by v dalším plánu mohla být využita také ve vztahu k výuce českého jazyka (i jako jazyka cizího) či ke kontaktům mezi univerzitami v ČR a Rakousku. Záměrem tedy není podrobná deskripce současného stavu češtiny u rakouských mluvčích ve všech jejich rovinách, nebude zjišťována míra archaičnosti či stupeň interference mezi češtinou a němčinou. Zamýšlené výzkumné šetření není zaměřeno na pouhý popis objektivně existující reality, ale spíše na pochopení sociálně formované skutečnosti a na porozumění tomu, jak oslovení respondenti tuto situaci prožívají a vnímají.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    60203 - Linguistics

  • OECD FORD - secondary branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AI - Linguistics<br>AM - Pedagogy and education

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project was implemented within the framework of the MOBILITY Activity, whose main objective is to establish and deepen contacts with foreign research institutions. Therefore, the partial outputs of the project are not checked by the evaluation committee, but the correctness of the use of the allocated funds and the adequacy of their use are checked.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2020

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 3, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-MSM-8J-U

  • Data delivery date

    Jun 30, 2023

Finance

  • Total approved costs

    33 thou. CZK

  • Public financial support

    33 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK