Research of the electric micro-turbocharger used for the supply of clean air to hydrogen fuel cell systems
Project goals
The main goal of the project is the research and development of an electro micro turbocharger designed for clean applications of new generations of fuel cell power units. Used technology of gas lubricated oilless bearings keeps supplied-air without the contamination of oil microparticles. The process gas will be used as a lubricating medium in rotary parts which significantly reduce mechanical losses in comparison to the oil hydrodynamic or ball bearings. All these advantages can be achieved with low cost for mass production. This solution will have high market potential and benefit due to its robustness in comparison to actual global solutions in the area of hydrogen mobility.
Keywords
Oil-free micro turbo compressorFuel cell air compressorClean bearing technology
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)
Main participants
Frentech Aerospace s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK02000051 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum elektrického mikro turbokompresoru pro dodávku čistého vzduchu do systémů s palivovými články na vodík
Annotation in Czech
Cílem projektu je výzkum a vývoj elektro mikro turbokompresoru určeného pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek s palivovými články. Použitá technologie plynových ložisek zajistí, že dodávaný vzduch nebude kontaminovaný olejovými mikročásticemi. Díky použití provozního plynu (vzduchu) jako mazacího média v rotačních bude mít navrhované řešení nesrovnatelně nižší ztráty v porovnání s olejovými hydrodynamickými, či kuličkovými ložisky. To vše za předpokladu, nízkých nákladů pro sériovou výrobu. Takto vyvinutý mikro turbokompresor bude klíčovou komponentou systémů pro dodávku čistého vzduchu s rekuperací energie na turbínovém stupni. Uvedené řešení bude mít, díky své robustnosti, vysoký konkurenční potenciál vůči současným světovým špičkám v oblasti vodíkové mobility.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - another secondary branch
20304 - Aerospace engineering
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JO - Land transport systems and equipment
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
JV - Cosmic technologies
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
28,177 thou. CZK
Public financial support
21,029 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
7,147 thou. CZK
Recognised costs
28 177 CZK thou.
Public support
21 029 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2021 - 31. 12. 2024