Research of electrically powered air compressor for clean applications in new generation power units.
Project goals
The objective of the project is to research and develop an electrically powered compressor for clean applications of new generations of fuel cell units. The electrically driven compressor will be a key component of the clean air supply system. Clean bearings used in this electrically driven compressor will not contaminate the supplied air with oil microparticles. The air as a lubricant which will be used in the robust tilted pad bearing technology makes the system highly efficient in comparison to the oil or ball bearings. Used technology also keeps the lowest possible serial production costs. The project targets are also researches of high-speed electromagnetic systems, gas lubricated bearings and compressor testing and parameter identification and lifetime parameters.
Keywords
High speed electric compressorOil-free compressorFuel cell air compressorClean bearing technology
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
TREND 3 (STA02020FW030)
Main participants
L.K. Engineering, s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
FW03010647 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum elektrického kompresoru pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek.
Annotation in Czech
Cílem projektu je výzkum a vývoj elektricky poháněného vysokootáčkového kompresoru určeného pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek s palivovými články a jiné aplikace vyžadující kompaktní bezolejový kompresor. Použitá technologie plynových ložisek zajistí, že dodávaný vzduch či jiné médium nebude kontaminováno olejovými mikročásticemi. Díky použití provozního plynu jako mazacího média v ložiscích bude mít navrhované řešení nesrovnatelně nižší ztráty v porovnání s olejovými hydrodynamickými, či kuličkovými ložisky. To vše za předpokladu, nízkých nákladů pro sériovou výrobu. Dílčími cíli projektu jsou výzkumy vysokootáčkového elektromagnetického okruhu, plynových ložisek, měření technických parametrů kompresorů a testování odolnosti a životnosti vysokootáčkových strojů.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20304 - Aerospace engineering
JO - Land transport systems and equipment
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
JV - Cosmic technologies
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-FW-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
26,693 thou. CZK
Public financial support
18,467 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
8,224 thou. CZK
Recognised costs
26 693 CZK thou.
Public support
18 467 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2021 - 31. 12. 2024