Pilot project for power supply of traction line with AC/AC converter
Project goals
The aim of the project is to investigate the behaviour of AC/AC converters of traction supply stations that will be used in the uniform alternate current traction system of 25 kV 50 Hz. The AC/AC converters will by feeded from 110 kV distribution system and are supposed to take over the legacy 3 kV direct current system. The proejct will further investigate the impact of the converters on the electricity quality within the traction electricity system as well as any negative influence on the voltage quality in the supplying 110 kV distribution system after their wide applications. The new concept also presents increased demands on the comprehensive protection evaluation by the inverter to the traction feed and back to the distribution grid side, which must be taken into account.
Keywords
Rail Static Frequency ConvertersElectric Power QualityTraction systemLoad SymmetrizationRailway Electrification System
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)
Main participants
SUDOP BRNO, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK02000099 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Pilotní projekt napájení trakčního vedení měniči AC/AC
Annotation in Czech
Projekt cílí na výzkum z oblasti chování velkých měničů AC/AC pro trakční napájecí stanice (TNS) 25 kV 50 Hz napájených z distribuční soustavy (DS) 110 kV. Projekt v kontextu dílčí pilotní restrukturalizace napájení z 3 kV DC na jednotnou AC soustavu hodnotí skutečné provozní vlastnosti měničů z pohledu kvality elektrické energie, a to jak na straně trakčního napájení (TN), tak řeší i jejich vliv na straně DS. Jelikož nová koncepce napájení představuje zvýšené nároky na chránění jak ze strany měničů na TN, tak zpětně na stranu DS, zabývá se projekt dále hodnocením toků výkonů TN/DS při rekuperačních stavech a definuje nové a komplexní okrajové podmínky pro správnou funkci a synchronizaci měničů při paralelním uspořádání, které musí být zohledněny při jejich implementaci provozovateli.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - secondary branch
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - another secondary branch
20202 - Communication engineering and systems
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JD - Use of computers, robotics and its application
JW - Navigation, connection, detection and countermeasure
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
These are preliminary data, the Final Oponnent Panel hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
15,301 thou. CZK
Public financial support
10,596 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,705 thou. CZK
Recognised costs
15 301 CZK thou.
Public support
10 596 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Electrical and electronic engineering
Solution period
01. 01. 2021 - 31. 12. 2023