Means for the implementation of low-emission technologies in rail transport
Project goals
The aim of the project is to provide a means for analysis, planning and strategic decision-making in the field of deployment of low-emission and sustainable rail transport vehicles, in particular vehicles with combined trolley and battery power. It compares them with diesel and electric traction vehicles. Means will be developed to analyse and optimise the infrastructural, environmental, energy, transport and economic impacts and to effectively implement accutrol vehicles on the Czech railways, with the aim of increasing the share of low-emission rail transport. The project scope will also include the issues of the links of advanced battery charging to the energy infrastructure, the operation of electric traction vehicles and the use of AC 25 kV/50 Hz traction power converter technologies.
Keywords
accumulatorenergy consumptionlow-emission transportrailway transportsustainable transport
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02024CL010
Main participants
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL01000041 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternative language
Project name in Czech
Prostředky pro implementaci nízkoemisních technologií v železniční dopravě
Annotation in Czech
Cílem projektu je vytvořit prostředky pro analýzy, plánování a strategická rozhodování v oblasti nasazování vozidel pro nízkoemisní a udržitelnou železniční dopravu, zejména vozidel s kombinovaným napájením z troleje a z akumulátoru. Porovnává je s vozidly dieselové a elektrické trakce. Budou vytvořeny prostředky pro analýzu a optimalizaci infrastrukturních, environmentálních, energetických, dopravních a ekonomických dopadů a pro efektivní implementaci akutrolejových vozidel na tratích v ČR, s cílem navyšování podílu nízkoemisní železniční dopravy. Aktivity projektu budou zahrnovat i problematiku vazeb pokročilého akumulátorového napájení na energetickou infrastrukturu, provoz konvenčních elektrických trakčních vozidel a využití měničových technologií trakčního napájení AC 25 kV/50 Hz.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JO - Land transport systems and equipment
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2024
Realization period - end
Jun 30, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
11,398 thou. CZK
Public financial support
9,010 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,434 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
11 398 CZK thou.
Public support
9 010 CZK thou.
79%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Energy and fuels
Solution period
01. 01. 2024 - 30. 06. 2026