Improving efficiency of rail transport within energy optimization of the multimodal mobility system
Project goals
The development of transport in the Czech Republic on the environmental and energy side is controversial with the relevant documents of the EU and the Czech Republic. An efficient way to eliminate undesirable trends is to transfer parts of freight and passenger transport from road to rail. This project is finding the way for the transfer of important volumes of road transport to the electric railway at three levels: a global approach that analyzes resourcess and quantifies the benefits of energy and externalities and the development of two technical solutions in rail transport energy to meet the set objectives: a single rail AC power system with inverter power substations and battery operation on non-electrified lines.
Keywords
Reserved capacityCBAsingle phase rail power systemdual source rail vehicletraction substationrailway
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research, experimental development, and innovation THETA
Call for proposals
THETA 2 (STA02018TK020)
Main participants
EGÚ Brno, a.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TK02010009 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Zvyšování efektivity železniční dopravy v rámci energetické optimalizace systému multimodální mobility
Annotation in Czech
Vývoj dopravy v ČR se dostává po stránce environmentální a energetické do stále rostoucího rozporu s koncepcemi stanovenými v relevantních dokumentech EU a ČR. Účinným postupem, kterým je možno eliminovat nežádoucí trendy, je převod částí nákladní i osobní dopravy ze silniční na železniční dopravu. Předkládaný projekt řeší nalezení prostředků a cest k převodu významných objemů přeprav ze silnice na elektrickou železnici, a to ve třech úrovních: globální přístup, který analyzuje prostředky a cesty a kvantifikuje energetické přínosy a úspory externalit a rozpracová dvě témata, která poskytují technická řešení v energetice železniční dopravy pro naplnění stanovených cílů: Jednotná drážní napájecí soustava s měničovými napájecími stanicemi a akumulátorový provoz na neelektrifikovaných tratích.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
JO - Land transport systems and equipment
JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The opposing committee agrees on the assessment, the project succeeded with excellent results with the ambition to shift the strategic direction of the user (SŽ), or AG (MD CR). The outputs achieved are of above-standard quality and give insight into promising technologies (dual vehicles, TNS inverters, comprehensive evaluation of the electrification of the NE region of the Czech Republic, etc.) The opposing committee will propose a project for the TA CR award.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2019
Realization period - end
Jun 30, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP23-TA0-TK-U
Data delivery date
Jun 30, 2023
Finance
Total approved costs
14,521 thou. CZK
Public financial support
9,855 thou. CZK
Other public sources
355 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,310 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
14 521 CZK thou.
Public support
9 855 CZK thou.
67%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Energy and fuels
Solution period
01. 07. 2019 - 30. 06. 2022