All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Improving efficiency of rail transport within energy optimization of the multimodal mobility system

Project goals

The development of transport in the Czech Republic on the environmental and energy side is controversial with the relevant documents of the EU and the Czech Republic. An efficient way to eliminate undesirable trends is to transfer parts of freight and passenger transport from road to rail. This project is finding the way for the transfer of important volumes of road transport to the electric railway at three levels: a global approach that analyzes resourcess and quantifies the benefits of energy and externalities and the development of two technical solutions in rail transport energy to meet the set objectives: a single rail AC power system with inverter power substations and battery operation on non-electrified lines.

Keywords

Reserved capacityCBAsingle phase rail power systemdual source rail vehicletraction substationrailway

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

    Programme for funding of applied research, experimental development, and innovation THETA

  • Call for proposals

    THETA 2 (STA02018TK020)

  • Main participants

    EGÚ Brno, a.s.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    TK02010009 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Zvyšování efektivity železniční dopravy v rámci energetické optimalizace systému multimodální mobility

  • Annotation in Czech

    Vývoj dopravy v ČR se dostává po stránce environmentální a energetické do stále rostoucího rozporu s koncepcemi stanovenými v relevantních dokumentech EU a ČR. Účinným postupem, kterým je možno eliminovat nežádoucí trendy, je převod částí nákladní i osobní dopravy ze silniční na železniční dopravu. Předkládaný projekt řeší nalezení prostředků a cest k převodu významných objemů přeprav ze silnice na elektrickou železnici, a to ve třech úrovních: globální přístup, který analyzuje prostředky a cesty a kvantifikuje energetické přínosy a úspory externalit a rozpracová dvě témata, která poskytují technická řešení v energetice železniční dopravy pro naplnění stanovených cílů: Jednotná drážní napájecí soustava s měničovými napájecími stanicemi a akumulátorový provoz na neelektrifikovaných tratích.

Scientific branches

  • R&D category

    VV - Exeperimental development

  • OECD FORD - main branch

    20704 - Energy and fuels

  • OECD FORD - secondary branch

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • JA - Electronics and optoelectronics
    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
    JE - Non-nuclear power engineering, energy consumption and utilization
    JO - Land transport systems and equipment
    JT - Propulsion, engines and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The opposing committee agrees on the assessment, the project succeeded with excellent results with the ambition to shift the strategic direction of the user (SŽ), or AG (MD CR). The outputs achieved are of above-standard quality and give insight into promising technologies (dual vehicles, TNS inverters, comprehensive evaluation of the electrification of the NE region of the Czech Republic, etc.) The opposing committee will propose a project for the TA CR award.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2019

  • Realization period - end

    Jun 30, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP23-TA0-TK-U

  • Data delivery date

    Jun 30, 2023

Finance

  • Total approved costs

    14,521 thou. CZK

  • Public financial support

    9,855 thou. CZK

  • Other public sources

    355 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    4,310 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

14 521 CZK thou.

Public support

9 855 CZK thou.

67%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Energy and fuels

Solution period

01. 07. 2019 - 30. 06. 2022