Predictive maintenance of the rail traffic routes
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)
Main participants
Univerzita Pardubice / Dopravní fakulta Jana Pernera
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK02000177 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Prediktivní údržba kolejové dopravní cesty
Annotation in Czech
Cílem projektu je vývoj nové technologie prediktivní údržby koleje, která povede k podstatnému prodloužení životního cyklu takto ošetřených úseků tratě. Navržen a verifikován v reálných podmínkách provozního zatížení bude nový postup tvorby funkčních povrchů kolejnic a prvků výhybek u nejvíce namáhaných úseků tratě. Režim aplikace bude vycházet z průběžné analýzy vývoje opotřebení úseků tratě. Zvýšení bezpečnosti proti náhlému porušení kolejnic při vysokých rychlostech zatížení a to i v souvislosti s požadavky na stavbu vysokorychlostních tratí. Řešení bude založeno na implementaci pokrokových metod tvorby funkčně-gradientních materiálů, specifických pro kontaktní únavu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JG - Metallurgy, metal materials<br>JO - Land transport systems and equipment<br>JP - Industrial processes and processing<br>JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The project objectives were achieved, its solution contributed to the program objective with new and original results suitable for immediate implementation in rail transport. The achieved results in the form of an approved methodology, registration of a utility model, filing of a patent application and, in particular, verification of the developed technology for creating functionally gradient layers of rail contact surfaces, which can significantly contribute to extending their service life, reducing the number of their dangerous defects and thus increasing the safety of railway and tram operations and introducing effective preventive maintenance with current economic benefits, can be rightfully assessed as excellent. The opposing committee therefore concluded that the project was a success with excellent results.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Sep 30, 2024
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CK-U
Data delivery date
Jun 20, 2025
Finance
Total approved costs
26,110 thou. CZK
Public financial support
20,483 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,678 thou. CZK