Predictive maintenance of the rail traffic routes
Project goals
The aim of the project is the development of new technology for predictive track maintenance, which will lead to a significant extension of the life cycle of such treated sections of the track. A new procedure for the creation of functional surfaces of rails and switch elements for the most stressed sections of the line will be designed and verified in real conditions of operating load. The application mode will be based on a continuous analysis of the development of the wear of track sections. Increasing safety against sudden rail failure at high load speeds, even in connection with the requirements for the construction of high-speed lines. The solution is based on the implementation of advanced methods for the creation of functional-gradient materials specific to contact fatigue.
Keywords
predictive maintenancerolling contact wearrail networkrenovation
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)
Main participants
Univerzita Pardubice / Dopravní fakulta Jana Pernera
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK02000177 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Prediktivní údržba kolejové dopravní cesty
Annotation in Czech
Cílem projektu je vývoj nové technologie prediktivní údržby koleje, která povede k podstatnému prodloužení životního cyklu takto ošetřených úseků tratě. Navržen a verifikován v reálných podmínkách provozního zatížení bude nový postup tvorby funkčních povrchů kolejnic a prvků výhybek u nejvíce namáhaných úseků tratě. Režim aplikace bude vycházet z průběžné analýzy vývoje opotřebení úseků tratě. Zvýšení bezpečnosti proti náhlému porušení kolejnic při vysokých rychlostech zatížení a to i v souvislosti s požadavky na stavbu vysokorychlostních tratí. Řešení bude založeno na implementaci pokrokových metod tvorby funkčně-gradientních materiálů, specifických pro kontaktní únavu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
20501 - Materials engineering
JG - Metallurgy, metal materials
JO - Land transport systems and equipment
JP - Industrial processes and processing
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2021
Realization period - end
Sep 30, 2024
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2024
Finance
Total approved costs
25,956 thou. CZK
Public financial support
20,368 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,678 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
25 956 CZK thou.
Public support
20 368 CZK thou.
78%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2021 - 30. 09. 2024