All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Hydraulic semi-active damper for intelligent rail bogie

Project goals

The project aim is a development of constructional system of semiactive dampers enabling adaptation to demands on any damper in the intelligent rail bogie. S/A dampers enable damping force control which improves the function of the whole chassis. This solution has been possible only with MR dampers, which use expensive MR fluids. Intensive development in the field of fast speed electromagnetic valves indicates that similar aims can be reached with standard hydraulic fluid. Minimizing the dynamic effects of the wheel-rail contact, which are caused by the ride on uneven rail, will contribute to the increase of the transport system quality, particularly transport speed increase and railway wear decrease. These impacts fulfil the program aims in the field of “sustainable transportation”.

Keywords

rail vehicleshock absorbersemi-active controlsolenoid valve

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    3.VS DOPRAVA 2020+ (STA02022CK030)

  • Main participants

    STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    CK03000052 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Hydraulický semiaktivní tlumič pro inteligentní kolejový podvozek

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vývoj konstrukčního systému hydraulických semiaktivních tlumičů, které bude možno přizpůsobit libovolné funkci na inteligentním podvozku kolejového vozidla. S/A tlumiče umožní regulaci tlumící síly a tím zkvalitnění systému tlumení. Navrhované řešení bylo dosud možné pouze užitím MR tlumičů, využívajících drahých MR kapalin. Intenzivní vývoj v oblasti rychlých elektromagnetických ventilů, však naznačuje, že lze podobné cíle splnit i s běžnou hydraulickou kapalinou. Minimalizace dynamických účinků ve styku kola s kolejnicí, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, přispějí ke zvýšení kvality dopravního systému ve smyslu vyšší přepravní rychlosti a snížení opotřebení vozidel i kolejového svršku. Tyto dopady plně naplňují programové cíle v oblasti „Udržitelná doprava“.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20205 - Automation and control systems

  • JA - Electronics and optoelectronics
    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
    JD - Use of computers, robotics and its application
    JR - Other machinery industry
    JT - Propulsion, engines and fuels

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2022

  • Realization period - end

    Jul 31, 2025

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP25-TA0-CK-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2025

Finance

  • Total approved costs

    10,000 thou. CZK

  • Public financial support

    7,951 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,049 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

10 000 CZK thou.

Public support

7 951 CZK thou.

79%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Mechanical engineering

Solution period

01. 01. 2022 - 31. 07. 2025