Hydraulic semi-active damper for intelligent rail bogie
Project goals
The project aim is a development of constructional system of semiactive dampers enabling adaptation to demands on any damper in the intelligent rail bogie. S/A dampers enable damping force control which improves the function of the whole chassis. This solution has been possible only with MR dampers, which use expensive MR fluids. Intensive development in the field of fast speed electromagnetic valves indicates that similar aims can be reached with standard hydraulic fluid. Minimizing the dynamic effects of the wheel-rail contact, which are caused by the ride on uneven rail, will contribute to the increase of the transport system quality, particularly transport speed increase and railway wear decrease. These impacts fulfil the program aims in the field of “sustainable transportation”.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
3.VS DOPRAVA 2020+ (STA02022CK030)
Main participants
STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK03000052 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Hydraulický semiaktivní tlumič pro inteligentní kolejový podvozek
Annotation in Czech
Cílem projektu je vývoj konstrukčního systému hydraulických semiaktivních tlumičů, které bude možno přizpůsobit libovolné funkci na inteligentním podvozku kolejového vozidla. S/A tlumiče umožní regulaci tlumící síly a tím zkvalitnění systému tlumení. Navrhované řešení bylo dosud možné pouze užitím MR tlumičů, využívajících drahých MR kapalin. Intenzivní vývoj v oblasti rychlých elektromagnetických ventilů, však naznačuje, že lze podobné cíle splnit i s běžnou hydraulickou kapalinou. Minimalizace dynamických účinků ve styku kola s kolejnicí, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, přispějí ke zvýšení kvality dopravního systému ve smyslu vyšší přepravní rychlosti a snížení opotřebení vozidel i kolejového svršku. Tyto dopady plně naplňují programové cíle v oblasti „Udržitelná doprava“.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - another secondary branch
20205 - Automation and control systems
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JD - Use of computers, robotics and its application
JR - Other machinery industry
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2022
Realization period - end
Jul 31, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
10,000 thou. CZK
Public financial support
7,951 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,049 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
10 000 CZK thou.
Public support
7 951 CZK thou.
79%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Mechanical engineering
Solution period
01. 01. 2022 - 31. 07. 2025