Developement of Magnetorheological Damping System for Railway Vehicles
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 3 (SMPO201800001)
Main participants
STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2018FV30310
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel
Annotation in Czech
Cílem předkládaného projektu je inovace pojezdů kolejových vozidel aplikací magnetoreologických tlumičů vypružení. Tento typ tlumičů umožní adaptivně přizpůsobit tlumící účinek provozním podmínkám přepravy. Následná modifikace MR tlumiče na tlumič s rychlou odezvou přidá možnost semiaktivní regulace tlumící síly a tím další zkvalitnění systému tlumení. Záměrem je minimalizovat dynamické účinky ve styku kola s kolejnicí. Utlumením vibrací, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, se významně sníží opotřebení vozidla i tratě. Tyto důvody opodstatňují projekt adaptivní a semiaktivní regulace systému vypružení a tlumení všech důležitých hmot podvozku. Navrhované technické řešení magnetoreologických tlumičů využívající namísto klasického oleje magnetických kapalin představuje v současné době nejmodernější vývojovou tendenci nejen v oblasti tlumení automobilů a vlaků. V blízké budoucnosti lze očekávat zvýšenou poptávku výrobců i provozovatelů kolejových vozidel po tlumičích splňujících nejvyšší spolehlivost a bezpečnost při vysokorychlostních pojezdech nad 200 km/hod. Hlavním cílem projektu je vývoj a konstrukce tlumicího prvku se zcela novými funkčními vlastnostmi. Návrh bude proveden postupně ve dvou kvalitativně odlišných provedeních: 1) „Pomalý“ adaptivní MR tlumič s ocelovým magnetickým obvodem, který umožní za provozu měnit parametry útlumu, ale neumožní semiaktivní regulaci tlumení. 2) „Rychlý“ MR tlumič se speciálně strukturovaným magnetickým obvodem, který znemožní vznik vířivých proudů a tím umožní dostatečně rychlou reakci pro semiaktivní regulaci tlumení. Železný magnetický obvod první varianty je dobře vodivý magneticky i elektricky, takže při skokové změně proudu způsobí indukované vířivé proudy pomalý náběh magnetického pole ve štěrbině. Pro konstrukci druhé varianty bude využito řešení, které má tým VUT kryté patentem. Produkt s plánovanými parametry dosud nenabízí žádný výrobce.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JO - Land transport systems and equipment<br>JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project involved the development of a magnetorheological damping system for rolling stock chassis and the testing of a prototype damping element with completely new functional properties.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Jun 30, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 25, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP22-MPO-FV-U
Data delivery date
Apr 11, 2024
Finance
Total approved costs
10,000 thou. CZK
Public financial support
8,000 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,000 thou. CZK