All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”
FV30310

Developement of Magnetorheological Damping System for Railway Vehicles

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

    TRIO

  • Call for proposals

    TRIO 3 (SMPO201800001)

  • Main participants

    STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    2018FV30310

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel

  • Annotation in Czech

    Cílem předkládaného projektu je inovace pojezdů kolejových vozidel aplikací magnetoreologických tlumičů vypružení. Tento typ tlumičů umožní adaptivně přizpůsobit tlumící účinek provozním podmínkám přepravy. Následná modifikace MR tlumiče na tlumič s rychlou odezvou přidá možnost semiaktivní regulace tlumící síly a tím další zkvalitnění systému tlumení. Záměrem je minimalizovat dynamické účinky ve styku kola s kolejnicí. Utlumením vibrací, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, se významně sníží opotřebení vozidla i tratě. Tyto důvody opodstatňují projekt adaptivní a semiaktivní regulace systému vypružení a tlumení všech důležitých hmot podvozku. Navrhované technické řešení magnetoreologických tlumičů využívající namísto klasického oleje magnetických kapalin představuje v současné době nejmodernější vývojovou tendenci nejen v oblasti tlumení automobilů a vlaků. V blízké budoucnosti lze očekávat zvýšenou poptávku výrobců i provozovatelů kolejových vozidel po tlumičích splňujících nejvyšší spolehlivost a bezpečnost při vysokorychlostních pojezdech nad 200 km/hod. Hlavním cílem projektu je vývoj a konstrukce tlumicího prvku se zcela novými funkčními vlastnostmi. Návrh bude proveden postupně ve dvou kvalitativně odlišných provedeních: 1) „Pomalý“ adaptivní MR tlumič s ocelovým magnetickým obvodem, který umožní za provozu měnit parametry útlumu, ale neumožní semiaktivní regulaci tlumení. 2) „Rychlý“ MR tlumič se speciálně strukturovaným magnetickým obvodem, který znemožní vznik vířivých proudů a tím umožní dostatečně rychlou reakci pro semiaktivní regulaci tlumení. Železný magnetický obvod první varianty je dobře vodivý magneticky i elektricky, takže při skokové změně proudu způsobí indukované vířivé proudy pomalý náběh magnetického pole ve štěrbině. Pro konstrukci druhé varianty bude využito řešení, které má tým VUT kryté patentem. Produkt s plánovanými parametry dosud nenabízí žádný výrobce.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - secondary branch

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    JO - Land transport systems and equipment<br>JR - Other machinery industry<br>JT - Propulsion, engines and fuels

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project involved the development of a magnetorheological damping system for rolling stock chassis and the testing of a prototype damping element with completely new functional properties.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2018

  • Realization period - end

    Jun 30, 2021

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 25, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP22-MPO-FV-U

  • Data delivery date

    Apr 11, 2024

Finance

  • Total approved costs

    10,000 thou. CZK

  • Public financial support

    8,000 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    2,000 thou. CZK