Cost assessment of the operation of traction converters in terms of the provision of non-frequency ancillary services
Project goals
The aim of the project is to assess the technical and economic feasibility of stationary static converters, especially for powering electric vehicles. It focuses on the provision of non-frequency support services to distribution and transmission system operators. This includes defining market parameters for monetising the services offered, which will benefit the operators of these units. Specifically, it focuses on static frequency converters of substations, building on previous connectivity assessments. Expected developments include the establishment of charging stations similar to static frequency converters as battery electric vehicles become more prevalent outside of rail.
Keywords
non-frequency ancillary serviceStatic frequency convertertransmission system operatorsdistribution system operartorscatanery
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02025CL020
Main participants
SUDOP BRNO, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL02000147 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Cenotvorné hodnocení provozu staničních trakčních měničů z hlediska poskytování nefrekvenčních podpůrných služeb
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na technické a ekonomické podmínky při provozu staničních statických měničů signifikantních výkonů, které jsou primárně určené pro napájení elektricky hnaných vozidel (EHV), pro účely nefrekvenčních podpůrných služeb (NPS) provozovatelům distribučních soustav (PDS) a provozovateli přenosové soustavy (PPS). Jedná se o definici parametrů pro vytvoření trhu s monetizací poskytovaných služeb, jako jednoho z přínosů pro provozovatele takových jednotek. Projekt se zaměřuje na statické frekvenční měniče (SFC) trakčních napájecích stanic (TNS), které byly z hlediska vyhodnocování připojitelnosti řešeny v projektu CK02000099. Předpokládá se, že s vyšší penetrací bateriových EHV nejen na železnicích, můžeme očekávat budování nabíjecích stanic, které jsou vlastnostmi podobné SFC.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - secondary branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - another secondary branch
20101 - Civil engineering
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JN - Civil engineering
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2026
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Jan 17, 2025
Finance
Total approved costs
8,106 thou. CZK
Public financial support
5,672 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
2,435 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
8 106 CZK thou.
Public support
5 672 CZK thou.
69%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Electrical and electronic engineering
Solution period
01. 01. 2025 - 31. 12. 2026