All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Automatic Evaluation of Text Coherence in Czech

Project goals

The aim of the proposed project is to create a software application (computer programme) that will evaluate the continuity (i.e. coherence) of texts like graduation essays or essays written within the certified tests of Czech for foreigners, including works created by students with special educational needs (such as hearing impaired students whose writing skills demonstrate specificities comparable to the students of Czech as a foreign language). Pupils and students often have problems with writing a comprehensive and continuous text as creating texts is more demanding for them than creating separate sentences. Text is not simply „a cluster of sentences“. Its structure has its own rules and laws whose failure can result in the so called incoherent text, i.e. a text that is not fully functional in communication. The ability of creating text should be encouraged already in the teaching process and it is also important to have appropriate tools for its assessment. Within the proposed project, we will carry out a detailed research on the patterns of text construction and the possibility of automatic monitoring of their maintenance in the texts already created. The main result of the project will be a software application (computer programme) that will serve as a tool for objective assessment of the text coherence, i.e. whether the submitted work fulfills the demands placed on a comprehensive text as a unit of the functional communication process. The main objective of the project is to encourage the skills of creating continuous and coherent written texts in the mother tongue.

Keywords

automatic text evaluationcoherencecoreferencediscourse relationsessay scoringsentence information structuretext

Public support

  • Provider

    Ministry of Culture

  • Programme

    Programme for the Support of Applied Research and Exp. Development of National and Cultural Identity dor the Years 2016-2022 (in short, "NAKI II")

  • Call for proposals

    NAKI II 1 (SMK02016DG001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16/2016/OVV

Alternative language

  • Project name in Czech

    Automatické vyhodnocování koherence textu v češtině

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vytvořit softwarovou aplikaci (počítačový program), která bude hodnotit plynulost a návaznost (resp. ucelenost výstavby) textů, například maturitních slohových prací nebo písemných prací vytvořených v rámci certifikovaných zkoušek z češtiny pro cizince, a to i prací vytvořených studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (jako jsou neslyšící, jejichž písemné vyjadřování vykazuje specifika srovnatelná s vyjadřováním studentů češtiny jako cizího jazyka). Žáci a studenti mívají s tvorbou uceleného, plynulého textu problémy, vytváření textu je náročnější než tvorba samostatných vět. Text přitom není pouhým „shlukem vět“. Jeho výstavba má svá pravidla a své zákonitosti, jejichž nedodržení může mít za následek vznik tzv. nekoherentního textu, tj. textu, který není v komunikaci funkční. Dovednost formulovat text je třeba podporovat již ve vyučovacím procesu a také je zapotřebí mít vhodné nástroje na její hodnocení. V rámci navrhovaného projektu proběhne podrobný výzkum zákonitostí výstavby textu a možností automatické kontroly jejich dodržování v textech již vytvořených. Hlavním výsledkem projektu bude softwarová aplikace, která bude sloužit jako pomůcka pro objektivní hodnocení tzv. koherence textu, tj. toho, zda předložený text plní nároky kladené na ucelenou jednotku funkčního komunikačního procesu. Hlavním cílem projektu je podpořit dovednost plynulého a uceleného písemného vyjadřování v mateřském jazyce.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • CEP classification - main branch

    AI - Linguistics

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    60201 - General language studies
    60202 - Specific languages
    60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Creating a software application (computer program), which will evaluate the fluency and continuity (or coherence of construction) of texts, such as graduation theses or written works created as part of certified exams in Czech for foreigners, even works created by students with special educational needs was the main goal of the project. Goals have been achieved, the main and secondary results were applied, resp. exceeded and the project was evaluated as "succeeded".

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Mar 1, 2016

  • Realization period - end

    Dec 31, 2019

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 26, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP20-MK0-DG-U/03:1

  • Data delivery date

    May 18, 2021

Finance

  • Total approved costs

    7,582 thou. CZK

  • Public financial support

    7,582 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

7 582 CZK thou.

Public support

7 582 CZK thou.

100%


Provider

Ministry of Culture

CEP

AI - Linguistics

Solution period

01. 03. 2016 - 31. 12. 2019