Center of Advanced Aerospace Technology
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní
Contest type
OP - EU Operational Programme
Contract ID
16_019/0000826-01
Alternative language
Project name in Czech
Centrum pokročilých leteckých technologií
Annotation in Czech
Centrum pokročilých leteckých technologií je centrem mezinárodní excelence zabývající se problémově orientovaným interdisciplinárním výzkumem v oblasti simulace degradačních procesů jednotlivých komponent a jejich vlivu na funkčnost motorů a konstrukcí letadel s originálním praktickým dopadem v podobě experimentálního vývoje součástí nového turbovrtulového motoru a jejich kompletaci do funkčního celku dosahujícího parametrů, kterými v dané výkonové kategorii předčí motory současné koncepce.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20302 - Applied mechanics
OECD FORD - secondary branch
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
GB - Agricultural machines and construction<br>JQ - Machinery and tools<br>JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes<br>JV - Cosmic technologies
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The aim of the project was to develop a system for lifetime monitoring of individual aircraft engines and entire aircraft, with the aim of extending the life cycle, functionality, safety and economic efficiency of operation. A key factor in achieving the objective was the development of new methods and procedures to evaluate the dynamic performance of the engine under instantaneous operating conditions and compare it with values obtained by simulation calculations on a model engine, including the design of measures for non-standard operating runs of a real engine. Furthermore, a suitable method and procedure for the collection and efficient evaluation of large data sets acquired during flight and with the prediction of fault signals was proposed. A secondary objective of the project was to develop an engine model that would meet the demanding performance requirements of new generation aircraft manufacturers. The project was successfully completed.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Sep 30, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Sep 6, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-MSM-EF-U
Data delivery date
Jul 24, 2023
Finance
Total approved costs
976,834 thou. CZK
Public financial support
976,834 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
48,842 thou. CZK