All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of high performance electric propulsion unit for CS-23 class aircraft

Public support

  • Provider

    Ministry of Industry and Trade

  • Programme

  • Call for proposals

  • Main participants

    MGM COMPRO s.r.o.

  • Contest type

    OP - EU Operational Programme

  • Contract ID

    MPO 581639/21/61200/297

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj vysokovýkonné elektrické pohonné jednotky pro letadla všeobecného letectví dle CS-23

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vývoj vysokovýkonné komplexní elektrické pohonné jednotky pro letouny všeobecného letectví dle specifikace EASA CS-23 (letouny pro max. 19 cestujících bez posádky o maximální vzletové hmotnosti 8 618kg). Výkon pohonné soustavy bude dosahovat až cca 400kW tak, aby byl široce využitelný mezi letouny této kategorie na trhu. Současně lze technologii aplikovat i na menší letouny (tzn. s nižší max. vzletovou hmotností a počty pasažérů než stanovuje limit kategorie CS-23).Hlavním problémem, který má projekt za úkol řešit, respektive hlavní motivací pro vývoj vysokovýkonné pohonné jednotky je zejména velmi ambiciózní cíl Evropské komise snížit do roku 2050 celkové produkované emise v letecké dopravě o extrémní hodnoty (CO2 o 75 %, NOx o 90 %, hluk o 65 %) oproti hodnotám roku 2000 a primárně s tím související poptávka výrobců letadel. Toho nebude zcela jistě možné dosáhnout bez postupného zapojení elektrických pohonných jednotek. Základní legislativní rámec pro posun k elektrickým pohonným systémům je tedy minimálně v rámci EU poměrně jednoznačně určen a regionální sběrná doprava na menší vzdálenosti je vzhledem k omezením zejména v oblasti bateriových systémů polem, kde se postupná elektrifikace dopravního letectví zcela jistě začne zprvu prosazovat. Tomuto trendu již jasně nasvědčují zájmy a poptávky výrobců letadel po elektrických pohonných jednotkách pro danou kategorii.

Scientific branches

  • R&D category

    VV - Exeperimental development

  • OECD FORD - main branch

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    JA - Electronics and optoelectronics<br>JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2021

  • Realization period - end

    May 31, 2023

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Sep 7, 2021

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-MPO-EG-R

  • Data delivery date

    Mar 20, 2023

Finance

  • Total approved costs

    90,425 thou. CZK

  • Public financial support

    0 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    27,127 thou. CZK