Research and development of coatings from abradable materials for turboprop engine thermodynamic efficiency improvement
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 1 (SMPO201600001)
Main participants
GE Aviation Czech s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2016FV10211
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum a vývoj povlaků z obrusitelných materiálů pro zvýšení termické účinnosti turbovrtulového leteckého motoru
Annotation in Czech
Cíle navrženého projektu jsou jasné, měřitelné a souvisí s cíli Programu TRIO 3.1.2 (stěžejní), resp. 2.2.1 (dílčí). Dosažením cílů projektu se zvýší užitné vlastnosti motoru, což povede k posílení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu a rozšíření působnosti v zemích Severní a Jižní Ameriky, Afriky a Číny. Předložený projekt je typickým příkladem úzké spolupráce univerzity a výzkumné instituce s výrobcem leteckého motoru, která rozvíjí potenciál v oblasti klíčových technologií pro Českou republiku a která zajistí konvergenci a integraci s dalšími technologiemi do finálního produktu. Cílem projektu je výzkum a vývoj pokročilých materiálů a technologií žárového nástřiku pro aplikace povlaků ve studené kompresorové a horké turbínové části leteckého turbovrtulového motoru H80 a jeho derivátů za účelem dosažení snížení tlakových ztát a zvýšení termické účinnosti motoru. Snížení tlakových ztrát bude dosaženo prostřednictvím aplikace materiálů obrousitelných povlaků v oblasti radiální vůle mezi rotorovými a statorovou částí motoru. Za zachování současných provozních podmínek turbovrtulového motoru se předpokládá, že naplnění cíle projektu aplikací pokročilých materiálů obrousitelných povlaků a superpozicí navrženého řešení ve studené i horké části motoru umožní snížení tepelné zátěže o více než 18 °C a snížení spotřeby paliva až o 5,5 g / kW / h (o cca 1,5 %), což rovněž přímo souvisí s prodloužením životnosti povlakovaných komponent a snížením emise nežádoucích skleníkových plynů. Dílčím cílem projektu bude rovněž kromě komerčně dostupných materiálů využívaných pro obdobné aplikace v energetice i návrh nových materiálových systémů a specifické testovací metodiky těchto povrchových úprav, které by mohly nalézt uplatnění pro tyto aplikace v letectví. Podrobný popis cílů se diskutuje v přiloženém Vlastním návrhu projektu.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JK - Corrosion and material surfaces
CEP - secondary branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20301 - Mechanical engineering<br>20506 - Coating and films<br>20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project has achieved the set objectives and outputs of the project. The result of the project are coated parts for compressor and turbine part of the aircraft engine, specific test equipment, innovative design of the aircraft engine with coated parts, aircraft engine with coated parts.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2016
Realization period - end
Dec 31, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 30, 2018
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP19-MPO-FV-U
Data delivery date
Apr 12, 2024
Finance
Total approved costs
20,112 thou. CZK
Public financial support
15,342 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
4,770 thou. CZK