Innovation of an unconventional ultralight all-composite airplane
Public support
Provider
Ministry of Industry and Trade
Programme
TRIO
Call for proposals
TRIO 1 (SMPO201600001)
Main participants
JIHLAVAN airplanes, s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2016FV10569
Alternative language
Project name in Czech
Inovace nekonvenčního ultralehkého celokompozitového letounu
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je inovace nekonvenčního ve své kategorii světově unikátního ultralehkého letounu UL-39 s dmychadlovým pohonem spočívající v rekonstrukci trupu pro zástavbu inovované pohonné jednotky a s tím související modifikací křídla. Dalším cílem projektu je vývoj nové technologie výroby prostorově složité sestavy trupu a pohonu. Jde o nalezení a ověření postupu výroby kompozitních detailů s požadovanou přesností a zejména způsobu jejich sestavení do sestav a stavebních skupin při dodržení optimální tloušťky lepené spáry a z toho plynoucí použití minima spojovacího materiálu (lepidla). Současně jde o dosažení požadované tvarové a rozměrové přesnosti s použitím nákladově optimalizovaných forem a sestavovacích přípravků.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JI - Composite materials
CEP - secondary branch
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20304 - Aerospace engineering<br>20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project has achieved all of its stated objectives and the project outputs have the potential for economic benefit to the project developer. In accordance with the TRIO programme, a prototype of the UL-39 ultralight aircraft with blower propulsion was successfully implemented and verified by tests on the basis of applied research and experimental development, manufactured using proven technology of composite elements production with the required precision while maintaining the optimal thickness of the bonded joint.
Solution timeline
Realization period - beginning
Sep 1, 2016
Realization period - end
Jul 31, 2021
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 22, 2021
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP22-MPO-FV-U
Data delivery date
May 20, 2024
Finance
Total approved costs
31,305 thou. CZK
Public financial support
19,014 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
12,292 thou. CZK