Increasing the efficiency of the ducted fan for small aircraft
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme of applied research and experimental development ALFA
Call for proposals
ALFA 4 (STA02014TA04)
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
2014TA04031817
Alternative language
Project name in Czech
Zvýšení účinnosti ventilátorového pohonu malého letounu
Annotation in Czech
Výsledným cílem projektu je celkové zvýšení účinnosti inovativní pohonné jednotky pro malé letouny. Inovativnost v současnosti vyvíjené pohonné jednotky spočívá zjednodušeně řečeno v nahrazení standardní vrtule ventilátorovým stupněm uloženým v proudovodu uvnitř trupu letounu. Kompletní propulzor tedy sestává ze vstupního kanálu, ventilátorového stupně tvořeného předstatorem a pístovým motorem poháněným rotorem, výstupního kanálu s chladicím obtokem a trysky. Vzhledem k podzvukovému proudění uvnitř celého propulzoru není možno jednotlivé části takto komplexního zařízení navrhovat izolovaně, musí se použít iterační algoritmy, které postihnou vzájemné interakce. Přes velice důsledný teoretický i experimentální vývoj, který předcházel stavbě funkčního vzorku trupu letounu s pohonnou jednotkou, teprve po rozsáhlých vývojových a funkčních zkouškách na reálném díle v podmínkách simulujících skutečné provozní podmínky (např. zkoušky pohonu v reálném trupu v aerodynamickém tunelu) bylo možno vyhodnotit účinnost celého soustrojí a definovat aktivity vedoucí k jejímu zvýšení. Cílem projektu je na základě zkušeností získaných zkouškami funkčního vzorku zvýšit účinnosti jednotlivých částí propulzoru a tím jeho celkovou účinnost tak, aby se maximálně zkrátila doba mezi záletem prototypu a opakovanou výrobou letounu. Jedná se zejména o: - optimalizaci tvaru vstupního kanálu s ohledem na získání maximální rovnoměrnosti proudového pole před ventilátorovým stupněm, minimalizaci ztrát celkového tlaku a minimalizaci odporu letounu - návrh geometrie lopatkování ventilátorového stupně respektující vliv proudového pole na výstupu ze vstupního kanálu, tlakové ztráty za ventilátorem a reálné parametry hnacího agregátu - ověření použitelnosti hnacího agregátu s výhodnějšími zástavbovými parametry a vyšší potenciální spolehlivostí - optimalizaci tvaru výstupního kanálu, zejména tvaru chladicího obtoku, pro lepší využití odpadního tepla
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
CEP classification - main branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - secondary branch
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
CEP - another secondary branch
JI - Composite materials
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
20301 - Mechanical engineering<br>20304 - Aerospace engineering<br>20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)<br>20704 - Energy and fuels
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The Opponent Panel agreed that the assignment was not met because of not all of the declared results, but the Contract was respected. Opponent Commission found that the result of type F - utility model was achieved only materially, not in compliance with valid Methodology of evaluation of results of research organizations and evaluating the results of completed programs. Prerequisite for granting utility model. The beneficiary submitted the requested document and the opinion was changed to "Succeeded as requested".
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2014
Realization period - end
Dec 31, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP18-TA0-TA-U/04:1
Data delivery date
Aug 15, 2019
Finance
Total approved costs
15,315 thou. CZK
Public financial support
9,941 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,374 thou. CZK