Advanced jet engine for aircraft use
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
TREND 1 (STA02019FW010)
Main participants
První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
FW01010519 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Pokročilý proudový motor pro letecké použití
Annotation in Czech
Hlavním cílem projektu je získání nového typu motoru (proudový turbínový motor pro letecké použití) s tahem 2000-4000N do stádia funkčního vzorku. Předpokládá se následné zavedení tohoto motoru do výrobkového portfolia PBS Velká Bíteš, a.s., po absolvování všech dodatečných zkoušek plynoucích z konkrétních požadavků budoucí zástavby tohoto motoru v létajícím prostředku. Souběžnými cíli jsou vývoj potředných komponent a systémů pro tento motor (spalovací komora, zapalování a řídicí systém).
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - secondary branch
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - another secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
JA - Electronics and optoelectronics<br>JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation<br>JD - Use of computers, robotics and its application<br>JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes<br>JV - Cosmic technologies
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project successfully achieved the research and development objective of the project to obtain a new type of engine (jet turbine engine for aviation use) with a thrust of 2000-4000 N to the stage of a functional sample. The development was focused on the main areas: FW01010519-V1: Combustion chamber, G-prot FW01010519-V2: Functional sample of the aircraft engine control system - UNIS, Gfunk FW01010519-V3: Ignition system, Gprot FW01010519-V4: Jet engine. The results were achieved in accordance with the Support Agreement, therefore it can be stated that the project succeeded according to the terms of reference.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Jun 30, 2024
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-FW-U
Data delivery date
Jun 26, 2025
Finance
Total approved costs
60,598 thou. CZK
Public financial support
38,606 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
22,418 thou. CZK