Generation of the Virtual Tracks and Their Use for the Vehicles Fatigue Life Assessment by Computer Simulations
Project goals
In the stage of a new vehicle design it is often necessary to test important components of springing even before the prototype origin, i.e. in the moment when the real loading and its character can be only estimated. Solution is simulations consist of multibody simulations (MBS) and simulations by finite element method (FEM). Carrying out the calculations using crossover a standardized obstacle provides the idea of maximum stress. It is necessary to consider frequencies and number of cycles for proper estimation of loading of some vehicle parts. Created virtual track can contribute to solving it. The track will be generated on the the basis of the processed results of the measurement of the drive on the long path applying MBS and FEM simulations virtual road surface will be generated. Individual partial outputs on MBS and FEM -> FLA interface will be compared with the already provided experiments. Achieved results of RF stress matrices will be compared with those on the strain
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
101/08/1616
Alternative language
Project name in Czech
Tvorba virtuálních povrchů a jejich uplatnění pro posuzování životnosti pomocí počítačových simulací
Annotation in Czech
Při návrhu nového vozidla je zapotřebí odzkoušet některé komponenty jako vypružení, části elekrovýzbroje apod. často ještě před vznikem prototypu, tedy v okamžiku kdy skutečné zatížení a jeho charakter lze jen odhadovat. Řešením jsou výpočtové simulaceskládající se z multibody simulací (MBS) a výpočtů metodou konečných prvků (FEM). Provedení výpočtů přejezdu přes překážku získáme přibližnou představu o možném maximálním buzení a namáhání. Pro správný odhad zatížení některých částí částí vozidla je zapotřebí uvažovat i frekvence zatížení a počty cyklů. K řešení může přispět vytvořený virtuální povrch vozovky. Ten bude sestaven na základě zpracovaných výsledků měření jízdy po dlouhé trati za pomoci simulací MBS a FEM. S navrženým virtuálním povrchem budou znovu provedeny výpočetní simulace. Jednotlivé dílčí výstupy na rozhraních MBS -> FEM a FEM -> FLA budou porovnány s již provedenými experimenty. Dosažené výsledky výpočtů RF matic budou porovnány s výsledky experimentálně zjištěných RF
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2009
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 22, 2009
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP10-GA0-GA-U/02:2
Data delivery date
Jan 22, 2015
Finance
Total approved costs
1,170 thou. CZK
Public financial support
1,070 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
100 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 170 CZK thou.
Public support
1 070 CZK thou.
91%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JL - Fatigue and fracture mechanics
Solution period
01. 01. 2008 - 31. 12. 2009