All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of driver observation area and reaction time changes in relation to attention degeneration

Project goals

According to statistical data from beginning of 2006 at the roads of EU were in the course of 2005 more than 1,4 million accidents, causing the losses of more than 200 billion Euro and death of more than 40000 people. The EU is strongly interested to dosomething against this. One possibility, how to significantly diminish these losses consists in furnishing at least a part of the respective vehicles (dominantly the trucks and large long distance busses) by intelligent assistance systems, which will beable to inform the driver not only on the actual technical stage of the respective vehicle and the surrounding traffic. For solutions of respectiv problems a significant improvement of knowledge in theory and experimental methodology is necessary. This requires a large amount of basic multidisciplinary research. The very important component of the mentioned intelligent assistance systems is the measurement of the driver actual attention level in moving vehicle. Among direct attention indicators the

Keywords

attentionfatigueobservation areareaction timecar driver

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 10 (SGA02007GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    102/07/1191

Alternative language

  • Project name in Czech

    Analýza změn zorného pole a reakčního času řidiče v relaci s poklesem pozornosti

  • Annotation in Czech

    Podle statistických údajů z r. 2005 dosahují ztráty způsobené více než 1,4 milionem nehod, které nastávají ročně na silnicích a dálnicích EU výše přes 200 miliard Euro, přičemž dochází k více než 40000 smrtelných úrazů. Jednou z možností, jak účinně tytoztráty významně snížit, je vybavit alespoň část vozidel (především dálkové kamiony a autobusy) inteligentními asistenčními systémy, které budou informovat řidiče o stavu vozidla a okolního provozu mimo horizont přímé i radarové viditelnosti, dále také oaktuální úrovni pozornosti řidiče a jeho schopnosti bezpečně řídit vozidlo. Aby tato problematika byla řešitelná je nezbytný výrazný posun v úrovni teoretických i metodických znalostí a tedy i značný rozsah základního multidisciplinárního výzkumu. Významnou komponentou uvažovaných asistenčních systémů je měření aktuální úrovně pozornosti řidiče za jízdy. Mezi přímé indikátory, na jejichž základě lze posuzovat úroveň pozornosti patří zejména reakční doba řidiče RT, pravděpodobnost jeho

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    BC - Theory and management systems

  • CEP - secondary branch

    FH - Neurology, neuro-surgery, nuero-sciences

  • CEP - another secondary branch

    JD - Use of computers, robotics and its application

  • 10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
    20204 - Robotics and automatic control
    20205 - Automation and control systems
    30103 - Neurosciences (including psychophysiology)
    30210 - Clinical neurology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Parcial etapes of the project were oriented on the following main goals: - development of methods for analysis of shapes and sizes of actual effective visual fields of human subjects,- measuring of the dymanic of changes of shapes and siues of these effective visual field for satisfactory large sample of driver population,- mapping of reaction times of drivers on selectice types of visual stimuli

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2007

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 16, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-GA0-GA-U/03:3

  • Data delivery date

    Feb 9, 2015

Finance

  • Total approved costs

    4,425 thou. CZK

  • Public financial support

    4,425 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

4 425 CZK thou.

Public support

4 425 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

BC - Theory and management systems

Solution period

01. 01. 2007 - 31. 12. 2010