Influence of rheological properties of asphalt mixes on durability of flexible pavements
Project goals
Classic testing methods for the evaluation of asphalt mixes do not have; a sufficient capacity to predict resistance of these mixes against permanent deformations and fatigue or frost fissures.. For the evaluation' of the quality of asphalt mixes for those tasks is advantageous to apply: Nottingham Asphalt Tester (NAT). This apparatus permits to measure the stiffness modulus, dynamic and static creep and fatigue properties in relationship to the temperature. The test results can be used not only for qualitative evaluation of tested mix but also for the design of the reinforcement of the pavement. Another part of the project is devoted to the problem of the adhesion of the asphalt to the aggregates as well as the improvement of existing testing methodsto evaluate this. The problem of the application of elastic membranes SAM and SAMI for the maintenance will be also treated. Their use should assure in the future the optimisation of the maintenance methods from the economic and material point of vie
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební
Contest type
—
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Vliv reologických vlastností asfaltových směsí na životnost netuhých vozovek PK
Annotation in Czech
Klasické zkušební metody pro hodnocení asfaltových směsí nemají dostatečnou vypovídací schopnost a nelze z jejich výsledků usuzovat ani na odolnost těchto směsí proti tvorbě trvalých deformací ani proti vzniku únavových nebo mrazových trhlin. Pro posouzení kvality asfaltových směsí z výše uvedených hledisek je výhodné použít NAT (Nottingham Asphalt Tester). Ten nám umožní sledovat v závislosti na teplotě modul tuhosti, dynamické a statické dotvarování a vlastnosti únavové. Výsledků zkoušek lze použít nejen pro kvalitní posouzení zkoušené směsi, ale i pro návrh resp. zesílení konstrukce vozovky. Součástí projektu je problematika přilnavosti asfaltu a kameniva a objektivizace jejího stanovení. V oblasti údržby a oprav vozovek by měla být řešena otázka pružných membrán SAMI a SAM jejichž užití mělo zajistit v budoucnosti optimalizaci údržbových procesů jak z hlediska materiálového, tak ekonomického.
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
JN - Civil engineering
CEP - secondary branch
JM - Structural engineering
CEP - another secondary branch
JL - Fatigue and fracture mechanics
20101 - Civil engineering
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20306 - Audio engineering, reliability analysis
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
V průběhu řešení projektu byly dosaženy všechny vytčené cíle - jedná se zejména o stanovení reologických vlastností asfaltových hutněných směsí, vypracování inovačně návrhové metodiky konstrukcí netuhých vozovek a metodiky zkoušení a vyhodnocování přilna
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1996
Realization period - end
Jan 1, 1998
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/1999/GA0/GA09GA/V/6:6
Data delivery date
—
Finance
Total approved costs
2,637 thou. CZK
Public financial support
2,287 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 637 CZK thou.
Public support
2 287 CZK thou.
86%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JN - Civil engineering
Solution period
01. 01. 1996 - 01. 01. 1998