All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Phoneme awareness and letter knowledge training -its developmental relationship and impact to early literacy

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 17 (SGA0201300005)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Fakulta humanitních studií

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-25625S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti

  • Annotation in Czech

    Fonematické povědomí (FP) a znalost písmen (ZP) abecedy tvoří základní předpoklady pro rozvoj rané gramotnosti. Jejich prediktivní význam pro popis rozvoje počáteční gramotnost byl ve výzkumu již přesvědčivě doložen. I přesto ale vývojový vztah těchto dvou dovedností stále předmětem diskuse. Navrhujeme proto studii, která umožní testovat stávajících modely vývojového vztahu těchto dovedností.Studie také nám umožní posoudit efekty intenzivního tréninku fonematického povědomí a znalosti písmen na rozvoj časného čtení a psaní. Metodologie využívá postupů s náhodným dělením respondentů do 2 experimentálních a jedné kontrolní (untreated) skupiny k realizaci 12 týdnů trvající tréninkové studii (včetně pre-testu, post-testu odloženého post-testu). Metodologie projektu čerpá z nejnovějších zkušeností ve výzkumu efektivity tréninku FP a ZP pro rozvoj gramotnosti. Projekt navazuje na předchozí výzkum podpořený GAČR v roce 2008 realizovaný ve spolupráci s Dr. Caravolas (University of Wales, Velká Británie), a zve dalšího vynikajícího badatele ke spolupráci (prof. Charles Hulme, UCL, Londýn).

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Scientific objectives were met. Experiment was conducted (N=197 preschool children, 3 posttests). Intervention was elaborated into the new methodology (10 weeks, 15 hours) for development of phoneme awareness (PA) and letters knowledge (LK). Results: there is a strong reciprocal relationship between PA and LK. LK rooted training boosts LK and PA growth, and gradually helps early reading emergence.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Apr 7, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    1,407 thou. CZK

  • Public financial support

    1,407 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK