Phoneme awareness and letter knowledge training -its developmental relationship and impact to early literacy
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Univerzita Karlova / Fakulta humanitních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-25625S
Alternative language
Project name in Czech
Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti
Annotation in Czech
Fonematické povědomí (FP) a znalost písmen (ZP) abecedy tvoří základní předpoklady pro rozvoj rané gramotnosti. Jejich prediktivní význam pro popis rozvoje počáteční gramotnost byl ve výzkumu již přesvědčivě doložen. I přesto ale vývojový vztah těchto dvou dovedností stále předmětem diskuse. Navrhujeme proto studii, která umožní testovat stávajících modely vývojového vztahu těchto dovedností.Studie také nám umožní posoudit efekty intenzivního tréninku fonematického povědomí a znalosti písmen na rozvoj časného čtení a psaní. Metodologie využívá postupů s náhodným dělením respondentů do 2 experimentálních a jedné kontrolní (untreated) skupiny k realizaci 12 týdnů trvající tréninkové studii (včetně pre-testu, post-testu odloženého post-testu). Metodologie projektu čerpá z nejnovějších zkušeností ve výzkumu efektivity tréninku FP a ZP pro rozvoj gramotnosti. Projekt navazuje na předchozí výzkum podpořený GAČR v roce 2008 realizovaný ve spolupráci s Dr. Caravolas (University of Wales, Velká Británie), a zve dalšího vynikajícího badatele ke spolupráci (prof. Charles Hulme, UCL, Londýn).
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Scientific objectives were met. Experiment was conducted (N=197 preschool children, 3 posttests). Intervention was elaborated into the new methodology (10 weeks, 15 hours) for development of phoneme awareness (PA) and letters knowledge (LK). Results: there is a strong reciprocal relationship between PA and LK. LK rooted training boosts LK and PA growth, and gradually helps early reading emergence.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Apr 7, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Data delivery date
Jun 28, 2017
Finance
Total approved costs
1,407 thou. CZK
Public financial support
1,407 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK