All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Phoneme isolation and its relation to letter knowledge at the beginning of reading skills development

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/08/0338

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vztah isolace hlásek a znalosti písmen v počátcích vývoje čtenářských dovedností

  • Annotation in Czech

    Rozvoj gramotnosti v jazycích, které užívají alfabeticky princip zápisu, se odvíjí od dvou klíčových dovedností: fonematického uvědomování a znalosti písmen. Tyto dovednosti umožňují vytvářet první grafické reprezentace jazyka. Navrhovaný výzkum rozpracovává aktuální, ale ne zcela objasněnou otázku vzájemného vztahu uvedených dovedností. Existují dva teoretické pohledy na vztah znalosti písmen a fonologického uvědomování v počátcích vývoje čtení:1. fonologické uvědomování považováno za důsledek rozvojeznalosti písmen; a 2. fonematickému uvědomování se rozvíjí samostatně. Navrhovaný výzkum navazuje na pilotní výzkum (Hulme, Caravolas, Málková, Brigstocke 2006), který oprávněnost první pozice zpochybnil. Ověřujeme tvrzení, že naučit se korespondence písmeno-hláska vede k porozumění alfabetickému principu, což následně zakládá schopnost manipulace s fonémy. Oproti pilotní studii pracujeme s novou procedurou sběru dat a s větším vzorkem respondentů. Cílem studie je výsledky tohoto

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Outcomes of this research project could be described on three main levels. First level reveals results of the main experimental study around which all research project was centered.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 13, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GA-U/02:2

  • Data delivery date

    Oct 22, 2009

Finance

  • Total approved costs

    244 thou. CZK

  • Public financial support

    244 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK