Analyzing the determinants of self-reported English language knowledge and motivation for English language learning in Czech lower secondary students
Project goals
Current research on English as a foreign language (EFL) learning frequently uses self-report data to measure both students’ perceived language skills and their motivation. It has been shown, however, that the accuracy of self-reported data can be hindered by differences in respondents’ scale usage. In this project, we study the differences in Czech lower-secondary students’ scale usage in regard to their perceived EFL knowledge and skills and their motivation for learning EFL, in a large-scale questionnaire survey. Furthermore, we study the relationship of these concepts to school, family, peer, and individual factors and we explore how these relationships can be affected by differences in scale usage. We also aim to address the gap in research concerning the paradoxical negative relationship between self-reported student motivation for learning and results in achievement tests and examine them in the context of EFL research. The outcomes of the project include studies in impact factor journals, a Scopus-indexed journal, and other peer-reviewed journals.
Keywords
English languagemotivation for learningself-assessmentanchoring vignettesoverclaiming technique
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202000001
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
20-05484S
Alternative language
Project name in Czech
Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně
Annotation in Czech
Současný výzkum učení se angličtině jako cizímu jazyku často využívá při měření vnímaných jazykových znalostí a dovedností a motivace data založená na sebehodnocení. Ukazuje se však, že přesnost takto získaných dat může být snížena v důsledku rozdílů v užívání škály různými skupinami respondentů. V tomto projektu zkoumáme rozdíly v užívání škál mezi českými žáky nižšího sekundárního stupně při hodnocení vnímaných znalostí a dovedností v oblasti angličtiny jako cizího jazyka a motivace k učení se angličtině jako cizímu jazyku v rozsáhlém dotazníkovém šetření. Dále též zkoumáme vztah mezi těmito koncepty a školními, rodinnými, vrstevnickými a individuálními faktory a jak tento vztah může být ovlivněn rozdíly v užívání škál. Také se zaměřujeme na mezeru v současném výzkumu paradoxního negativního vztahu mezi hodnocením vlastní motivace k učení a výsledky žáků v testech v kontextu výzkumu angličtiny jako cizího jazyka. Výsledky projektu zahrnují publikace v impaktovaných časopisech, v časopisu zařazeném ve Scopus a dalších recenzovaných časopisech.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
—
Latest support payment
Apr 12, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-GA0-GA-R
Data delivery date
Jun 26, 2023
Finance
Total approved costs
6,017 thou. CZK
Public financial support
6,017 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
6 017 CZK thou.
Public support
6 017 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2020 - 31. 12. 2022