All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analyzing the determinants of self-reported English language knowledge and motivation for English language learning in Czech lower secondary students

Project goals

Current research on English as a foreign language (EFL) learning frequently uses self-report data to measure both students’ perceived language skills and their motivation. It has been shown, however, that the accuracy of self-reported data can be hindered by differences in respondents’ scale usage. In this project, we study the differences in Czech lower-secondary students’ scale usage in regard to their perceived EFL knowledge and skills and their motivation for learning EFL, in a large-scale questionnaire survey. Furthermore, we study the relationship of these concepts to school, family, peer, and individual factors and we explore how these relationships can be affected by differences in scale usage. We also aim to address the gap in research concerning the paradoxical negative relationship between self-reported student motivation for learning and results in achievement tests and examine them in the context of EFL research. The outcomes of the project include studies in impact factor journals, a Scopus-indexed journal, and other peer-reviewed journals.

Keywords

English languagemotivation for learningself-assessmentanchoring vignettesoverclaiming technique

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202000001

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    20-05484S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně

  • Annotation in Czech

    Současný výzkum učení se angličtině jako cizímu jazyku často využívá při měření vnímaných jazykových znalostí a dovedností a motivace data založená na sebehodnocení. Ukazuje se však, že přesnost takto získaných dat může být snížena v důsledku rozdílů v užívání škály různými skupinami respondentů. V tomto projektu zkoumáme rozdíly v užívání škál mezi českými žáky nižšího sekundárního stupně při hodnocení vnímaných znalostí a dovedností v oblasti angličtiny jako cizího jazyka a motivace k učení se angličtině jako cizímu jazyku v rozsáhlém dotazníkovém šetření. Dále též zkoumáme vztah mezi těmito koncepty a školními, rodinnými, vrstevnickými a individuálními faktory a jak tento vztah může být ovlivněn rozdíly v užívání škál. Také se zaměřujeme na mezeru v současném výzkumu paradoxního negativního vztahu mezi hodnocením vlastní motivace k učení a výsledky žáků v testech v kontextu výzkumu angličtiny jako cizího jazyka. Výsledky projektu zahrnují publikace v impaktovaných časopisech, v časopisu zařazeném ve Scopus a dalších recenzovaných časopisech.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AM - Pedagogy and education

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2020

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 12, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Jun 26, 2023

Finance

  • Total approved costs

    6,017 thou. CZK

  • Public financial support

    6,017 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

6 017 CZK thou.

Public support

6 017 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2020 - 31. 12. 2022