Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences
Project goals
The project is based on an analysis of problems of foreign language learning and instruction in the Czech Republic. Many pupils do not reach the expected language level even after many years of learning. The reason is not only the quality of instruction but also the learning strategies of pupils. More than two thirds of pupils reported not to be sure how to learn, and showed deficiency in learning skills and strategy use. The project is based on the current state of art of learning strategies which shows that strategies do not exist separately but in sequences and clusters that have to be described and analysed in terms of their orchestration and quality of use. The aim of the project is 1) to introduce the concept of strategy sequences and clusters as theoretical construct, 2) to find out the typical sequences and clusters of foreign language learning strategies and their relation to achievement in language situations and tasks, 3) to specify the relation of strategies and achievement in foreign language at the end of lower secondary (i.e. compulsory) education.
Keywords
Foreignlanguagelearninglearningstrategiesstrategysequencesstrategyclusterslanguageskillsachievement
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-0432
Alternative language
Project name in Czech
Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Annotation in Czech
Projekt vychází z analýzy problémů učení se cizímu jazyku a jazykového vzdělávání ve školních podmínkách. Mnoho žáků nedosahuje očekávané jazykové úrovně i po mnoha letech učení. Důvodem může být kvalita výuky, ale také procesy učení žáků. Více než dvě třetiny žáků vykazují rezervy v dovednosti učit se cizí jazyk a v používání strategií učení. Projekt navazuje na současný stav poznání v oblasti strategií učení, kdy se zdůrazňuje, že se strategie nevyskytují izolovaně, nýbrž v sekvencích a shlucích, které je třeba popsat. Ústřední roli při učení hraje nejen škála používaných strategií, ale především souhra a kvalita jejich používání v kontextu dalších proměnných, jako je motivace nebo styl učení. Ve světovém měřítku nebyly dosud sekvence a shluky strategií podrobněji zkoumány. Cílem projektu je 1) uvést koncept sekvencí a shluků strategií do českého prostředí, 2) zjistit typické sekvence a shluky strategií učení se cizímu jazyku a jejich vazbu na úspěšnost řešení jazykových situací, 3) popsat vztah strategií a dosahovaných výsledků v cizím jazyce u žáků na konci povinného vzdělávání.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project significantly contributes to the development of educational sciences, its procedures as well as work with the budget are acceptable. The summarizing monograph has been published and additionally supplied: publication outputs of the project are now fully in accordance with the original plan. The research results are continuously used and presented.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Dec 7, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Sep 25, 2017
Finance
Total approved costs
2,167 thou. CZK
Public financial support
2,167 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 167 CZK thou.
Public support
2 167 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2012 - 07. 12. 2015