All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A General Analysis of Multiproduct Firms

Project goals

Most firms in today's world offer many products for sale (and many varieties in the same product class moreover ), while most economic analysis typically focuses on single-product firms. In this research project, we aim to contribute to the literature by shedding light on two important aspects of multiproduct firms. The first part of the project will analyze a general model of product line design and its pricing, in both monopolistic and oligopolistic market structures. Our analysis will also address welfare questions and make policy recommendations. In the second part of the project, we will analyze "opaque" selling in multiproduct environments - a marketing practice in which sellers offer products whose important characteristics are revealed only after purchase. We will investigate the motives for using opaque selling, and study its equilibrium as well as welfare properties.

Keywords

Multiproduct firmsproduct line designopaque sellingprice discrimination

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 19 (SGA0201500001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Centrum pro ekonomický výzkum a doktorská studia

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    15-22540S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Všeobecná analýza firem vyrábějících více produktů

  • Annotation in Czech

    Většina firem v dnešní době nabízí více produktů k prodeji (a navíc více druhů produktu té samé produkční třídy), ekonomická teorie se ale většinou soustředí na analýzu firem vyrábějící jeden produkt. Naším cílem v tomto výzkumném projektu je objasnit dva důležité aspekty firmy vyrábějící více produktů. V části první budeme analzyovat projektování produkční linie a s tím spojené stanovování cen, a to v monopolním i oligopolním prostředí. Zaměříme se také na zodpovězení otázek blahobytu a navrhneme vhodná doporučení pro nastavení politik. V druhé části projektu budeme analyzovat tzv. „opaque prodej“ v multiprodukčním prostředí – marketingový tah, ve kterém prodejci nabízejí produkty, jejíchž důležité charakteristiky nejsou spočátku známé a odtajněné jsou pouze těsně před zakoupením zboží. Budeme zkoumat motivy používání této taktiky „opaque“ prodeje a studovat jeho rovnováhu a vlastnosti blahobytu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AH - Economics

  • CEP - secondary branch

    AE - Management, administration and clerical work

  • CEP - another secondary branch

  • 50201 - Economic Theory
    50202 - Applied Economics, Econometrics
    50203 - Industrial relations
    50204 - Business and management
    50205 - Accounting
    50206 - Finance
    50602 - Public administration
    50603 - Organisation theory

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project analyzed product design of firms in multiproduct environments. The first part was published in a prestigious Journal of Economic Theory (AIS 1,879); currently cited at RAND Journal of Economics and Marketing Science. The second part about opaque selling is still under review as the PI had to change the team and update the paper based on recent literature.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2015

  • Realization period - end

    Nov 29, 2019

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 17, 2017

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP20-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jul 2, 2020

Finance

  • Total approved costs

    1,873 thou. CZK

  • Public financial support

    1,873 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 873 CZK thou.

Public support

1 873 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AH - Economics

Solution period

01. 01. 2015 - 29. 11. 2019