All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Burnout syndrom of teachers - institutional, relational and intrapsychic factors

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 20 (SGA0201600001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-21302S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory

  • Annotation in Czech

    Plánovaný výzkum se zaměřuje na učitelství, které patří mezi povolání s vysokou mírou stresu a vysokým výskytem syndromu vyhoření. Na základě dřívějších studií formulujeme hypotézu, že syndrom vyhoření vyplývá ze vzájemných vztahů mezi self-efficacy, copingovými strategiemi a sociální oporou (explanační model). Dílčí vztahy mezi vyhořením a jednotlivými faktory byly prokázány v minulosti, ale vzájemné vztahy mezi faktory a tedy ani platnost explanačního modelu dosud ověřena nebyla. V našem přístupu navíc akcentujeme subjektivní učitelské teorie oproti externě definovaným požadavkům profese. Výzkum kombinuje dotazníkové šetření zjišťující výskyt vyhoření a sérii případových studií. Případové studie budou provedeny na 10 školách, kde celý pedagogický sbor projde testováním a následně proběhne rozhovor s vyučujícími s nejvyšší a nejnižší mírou vyhoření. Díky tomu bude ověřena platnost explanačního modlu a případně identifikovány další faktory, které se podílí na vzniku vyhoření nebo mají protektivní funkci.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has a large benefit for the Czech Republic and very good feedback abroad, is useful for praxis, and the outcomes correspond to the working load and fulfil the goals. The researchers managed to publish 4 articles in foreign impact journals and 4 in Scopus journals.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Jul 22, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    3,702 thou. CZK

  • Public financial support

    3,702 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK