All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Theoretical Basis for Teaching Czech Sign Language Tested through Quantitative Linguistic Methods

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Univerzita Palackého v Olomouci / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-18149S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Teoretická východiska výuky českého znakového jazyka testovaná prostřednictvím kvantitativně lingvistických metod

  • Annotation in Czech

    Projekt z oblasti speciální pedagogiky se zaměří na rozšíření teoretické základny výuky českého znakového jazyka a jeho dílčí gramatický popis. Jeho znalost je nezbytnou podmínkou efektivní výuky českého znakového jazyka jak u neslyšících uživatelů (prelingválně neslyšících dětí), tak u uživatelů slyšících (rodiče a rodinní příslušníci, studenti speciální pedagogiky, tlumočníci atd.). Projekt bude studovat promluvy v českém znakovém jazyce neslyšících a bude je popisovat variantními gramatickými prostředky. Tyto vzorky následně analyzuje za užití široké řady lingvistických kvantitativních metod a výsledky srovná s kvantitativními analýzami jazyků mluvených. Tento pohled bude znamenat výraznou změnu pojetí hierarchie znakových jazyků neslyšících na národní i mezinárodní úrovni a zjištěné závěry přispějí k rozšíření poznání jejich lingvistické podstaty a tím i zkvalitnění teoretické i praktické výuky.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project addressed an important topic by means of a unique approach. It brought a new corpus of the Czech sign language and analyzed it by a specific method. The outputs of the project are interesting and they correspond to the project’s original plan. Altogether, the goal of this interesting project has been accomplished.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 11, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    1,945 thou. CZK

  • Public financial support

    1,890 thou. CZK

  • Other public sources

    46 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK