All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Theoretical Basis for Teaching Czech Sign Language Tested through Quantitative Linguistic Methods

Project goals

Project from the area of special education will focus on expanding the theoretical basis of teaching the Czech sign language and its particular grammatical description. This knowledge is the necessary condition for efficient teaching both of deaf users (prelingually deaf children) and of hearing users (parents and family members, students of special pedagogy, interpreters etc.). The project will study speeches of the deaf in the CSL and will describe them by means of variant grammar instruments. These samples will then be analysed by means of a wide range of linguistic quantitative methods and the results will be compared to results of quantitative analyses of spoken languages. Such a point of view would mean a significant change in the notion of the hierarchy of sign languages on the national and international level, and the discovered conclusions will contribute to expanding the knowledge of their linguistic substance and, therefore, also to increasing quality of its theoretical as well as practical teaching.

Keywords

special educationczech sign languageteachingdeafquantitative linguisticsMenzerath-Altmann law

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Univerzita Palackého v Olomouci / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-18149S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Teoretická východiska výuky českého znakového jazyka testovaná prostřednictvím kvantitativně lingvistických metod

  • Annotation in Czech

    Projekt z oblasti speciální pedagogiky se zaměří na rozšíření teoretické základny výuky českého znakového jazyka a jeho dílčí gramatický popis. Jeho znalost je nezbytnou podmínkou efektivní výuky českého znakového jazyka jak u neslyšících uživatelů (prelingválně neslyšících dětí), tak u uživatelů slyšících (rodiče a rodinní příslušníci, studenti speciální pedagogiky, tlumočníci atd.). Projekt bude studovat promluvy v českém znakovém jazyce neslyšících a bude je popisovat variantními gramatickými prostředky. Tyto vzorky následně analyzuje za užití široké řady lingvistických kvantitativních metod a výsledky srovná s kvantitativními analýzami jazyků mluvených. Tento pohled bude znamenat výraznou změnu pojetí hierarchie znakových jazyků neslyšících na národní i mezinárodní úrovni a zjištěné závěry přispějí k rozšíření poznání jejich lingvistické podstaty a tím i zkvalitnění teoretické i praktické výuky.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    60201 - General language studies
    60202 - Specific languages
    60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project addressed an important topic by means of a unique approach. It brought a new corpus of the Czech sign language and analyzed it by a specific method. The outputs of the project are interesting and they correspond to the project’s original plan. Altogether, the goal of this interesting project has been accomplished.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 11, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    1,945 thou. CZK

  • Public financial support

    1,890 thou. CZK

  • Other public sources

    46 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 945 CZK thou.

Public support

1 890 CZK thou.

97%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 01. 2017 - 11. 12. 2020