All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of social cognition in Czech Deaf signers

Project goals

The development of literacy in Czech-signing children has been largely neglected. Czech-signing children use the Czech Sign Language (CSL) as their first language ( L1); yet, the educational system introduces these children to literacy in Czech spoken and/or written language (L2). The development of these children's communication skills and literacy is virtually unmapped. A large body of literature in anglophone countries demonstrates that deaf children do not lag behind their typically-developing peers in their overall competencies, given they have a rich input in the respective sign language from their early childhood. Children's level of social competence, assessed through tests of social cognition (or theory of mind), is a key prerequisite for such children's success at school. This project will fill the existing gap in our understanding of deaf-children's competencies in the area of social-cognitive development, leading to important implications and subsequent timely applications on a larger scale of social life of Czech Deaf community.

Keywords

Czech sign languagechild developmentsocial cognitionlinguistic competenceliteracydevelopment of assessment tools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 19 (SGA0201500001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    15-09692S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj sociální kognice u uživatelů českého znakového jazyka

  • Annotation in Czech

    Většina českých prací o vývoji neslyšících dětí vychází z předpokladu, že jejich prvním jazykem je mluvená čeština. Dětem, jejichž prvním jazykem (L1) je český znakový jazyk a psaná (a příp. mluvená) čeština je jejich druhým jazykem (L2) – v němž ale nabývají gramotnosti – dosud bylo věnováno velmi málo pozornosti. Množství anglofonních studií dokládá, že vývoj neslyšících dětí-uživatelů znakových jazyků je srovnatelný s vývojem jejich slyšících vrstevníků-uživatelů jazyků mluvených, a to díky tomu, že byly od raného dětství vystaveny jim plnohodnotně smyslově přístupnému jazyku. Pro školní úspěch je klíčová úroveň sociálních kompetencí (viz teorie mysli). Ty lze hodnotit pomocí testů. Avšak testy jazykově přístupné této cílové skupině u nás neexistují. Předmětem předloženého projektu je vyplnit mezery v našem současném poznání vývoje neslyšících dětí v oblasti sociální kognice. Protože se jedná o první takovou studii u nás, lze předpokládat, že poznatky vzešlé z projektu budou mít širší dopad nejen na vzdělávání neslyšících dětí, ale na komunitu českých Neslyšících obecně.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AI - Linguistics

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    60201 - General language studies
    60202 - Specific languages
    60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena

  • Project results evaluation

    The benefit of the project and its importance cannot be assessed because there were not filled the publication aims. According the researcher's expressions in the final report there are still some research and publication activities continuing during the 2017. Project therefore cannot be evaluated as accomplished. The panel also finds some shortcomings in compliance with the rules of use of funds.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2015

  • Realization period - end

    Dec 31, 2016

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 5, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP17-GA0-GA-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 28, 2017

Finance

  • Total approved costs

    1,151 thou. CZK

  • Public financial support

    1,151 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 151 CZK thou.

Public support

1 151 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AN - Psychology

Solution period

01. 01. 2015 - 31. 12. 2016