Development of social cognition in Czech Deaf signers
Project goals
The development of literacy in Czech-signing children has been largely neglected. Czech-signing children use the Czech Sign Language (CSL) as their first language ( L1); yet, the educational system introduces these children to literacy in Czech spoken and/or written language (L2). The development of these children's communication skills and literacy is virtually unmapped. A large body of literature in anglophone countries demonstrates that deaf children do not lag behind their typically-developing peers in their overall competencies, given they have a rich input in the respective sign language from their early childhood. Children's level of social competence, assessed through tests of social cognition (or theory of mind), is a key prerequisite for such children's success at school. This project will fill the existing gap in our understanding of deaf-children's competencies in the area of social-cognitive development, leading to important implications and subsequent timely applications on a larger scale of social life of Czech Deaf community.
Keywords
Czech sign languagechild developmentsocial cognitionlinguistic competenceliteracydevelopment of assessment tools
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 19 (SGA0201500001)
Main participants
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
15-09692S
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj sociální kognice u uživatelů českého znakového jazyka
Annotation in Czech
Většina českých prací o vývoji neslyšících dětí vychází z předpokladu, že jejich prvním jazykem je mluvená čeština. Dětem, jejichž prvním jazykem (L1) je český znakový jazyk a psaná (a příp. mluvená) čeština je jejich druhým jazykem (L2) – v němž ale nabývají gramotnosti – dosud bylo věnováno velmi málo pozornosti. Množství anglofonních studií dokládá, že vývoj neslyšících dětí-uživatelů znakových jazyků je srovnatelný s vývojem jejich slyšících vrstevníků-uživatelů jazyků mluvených, a to díky tomu, že byly od raného dětství vystaveny jim plnohodnotně smyslově přístupnému jazyku. Pro školní úspěch je klíčová úroveň sociálních kompetencí (viz teorie mysli). Ty lze hodnotit pomocí testů. Avšak testy jazykově přístupné této cílové skupině u nás neexistují. Předmětem předloženého projektu je vyplnit mezery v našem současném poznání vývoje neslyšících dětí v oblasti sociální kognice. Protože se jedná o první takovou studii u nás, lze předpokládat, že poznatky vzešlé z projektu budou mít širší dopad nejen na vzdělávání neslyšících dětí, ale na komunitu českých Neslyšících obecně.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AI - Linguistics
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
60201 - General language studies
60202 - Specific languages
60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Project results evaluation
The benefit of the project and its importance cannot be assessed because there were not filled the publication aims. According the researcher's expressions in the final report there are still some research and publication activities continuing during the 2017. Project therefore cannot be evaluated as accomplished. The panel also finds some shortcomings in compliance with the rules of use of funds.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2015
Realization period - end
Dec 31, 2016
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 5, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Data delivery date
Jun 28, 2017
Finance
Total approved costs
1,151 thou. CZK
Public financial support
1,151 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 151 CZK thou.
Public support
1 151 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2015 - 31. 12. 2016